::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1254744 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

70310542 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2788 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم اجاره کردن رحم زن بیگانه
شماره فتوى 9055

تعداد بازديد 5666

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-02-08

 

زنی در مراحل بارداری خود با مشکل مواجه است، و جنین در رحم او ثابت نمی ماند، اگر یک تخمک آن زن با اسپرم شوهرش (در یک محیط بیرونی مثل آزمایشگاه) لقاح یابند و سپس آنرا در رحم زن بیگانه بکارند، چه با پول باشد یا غیره، آیا اینکار جایز است؟


الحمدلله،

علامه عبد الله بن عبد الرحمن جبرین اینگونه پاسخ می دهد : «این کار یک عمل ابداعی و جدید و البته منکر است، در گذشته علماء درباره آن سخن نگفتند، و از هیچیک از علماء و ائمه امت ذکر نشده که اینکار را جایز دانسته باشد، و یا درباره مفاسد آن ابراز نگرانی کرده باشد، و یا چیزی در این باره بر او ارائه شده باشد که بر آن دلالت کند با وجود آنکه اسباب و انگیزه های انجام کاری شبیه آن وجود داشته است، در واقع اینکار در این اواخر یعنی از چندین سال پیش ابداع شده است، یعنی برای بعضی از این افراد جذاب شده که رحم زنان را اجاره کنند و می گویند : مانعی ندارد... بدون تردید این کار حرام است، زیرا خدای متعال امر به حفظ فروج کرده، چنانکه می فرماید : «وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ * إِلَّا عَلَی أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ» (مؤمنون 5-6). یعنی : « و آنها که فروج‌ خود را حفظ می‏کنند؛ و تنها آمیزش جنسی با همسران و کنیزانشان دارند، که در بهره‏گیری از آنان ملامت نمی‏شوند».

الله متعال مباح شدن فروج را تنها برای شوهر مباح گردانده است، و همچنین استفاده او از ملک یمین را مباح کرده است.

ثانیا : خدای متعال انسان را مامور کرده که نسب و اولادش را حفظ و مراقبت کند، و شکی نیست که اجاره کردن رحم (برای کشت سلول لقاح یافته) منجر به اختلاط نسب و تداخل در آن خواهد شد، و در آن شبهه وارد می شود، بگونه ایکه نسبت بچه با همسر و زن اجاره گرفته شده مورد نزاع قرار می گیرد و معلوم نیست آن بچه به کدامیک ملحق می شود، و اگر هم به یکی از آنها ملحق شود باز بصورت یقینی نخواهد بود، برای همین مادران را نصیحت می کنیم از انجام چنین اعمالی دوری کنند.

نکته دیگر آنکه : لازمه انجام اینکار؛ کشف عورت و نگاه کردن به آنست، همچنین مستلزم « استدرار » (یعنی نرینه خواستن) و استخراج تخمک و داخل کردن آن در رحم دیگری است، درحالیکه شریعت هیچیک از اینها را مباح نکرده است، بلکه داخل در این فرموده باری تعالی می شوند که می فرماید : « قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» (نور 30). یعنی : «به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و فروج خود را حفظ کنند». یعنی فروج بوسیله پوشاندن حفاظت شود، تا کسی به عورت کسی نگاه نکند. این چیزی است که به آن پایبند هستیم و به سخن شاذ افرادی که مخالفت کردند و این عمل (اجاره کردن رحم) را - که بدون شک عاقبت وخیمی خواهد داشت - روا دانسته اند اهمیتی نمی دهیم و اعتباری ندارد».

 

و دکتر عبد العظیم مطعنی از دانشگاه الأزهر چنین می گوید : «اجاره کردن رحم بدعتی است از ابداعات تمدن غربی؛ یک تمدن صرف مادی که مبادی و قیم اخلاقی در آن ارزش و وزنی ندارد. در واقع انجام این عمل صفات وراثی و ژنتیکی را تحت تاثیر قرار می دهد یا منجر به اختلاط و بهم خوردگی نسب ها می شود، البته حکم شرعی آن نیازی به (بروز) این (عوارض و آثار) ندارد؛ چه تاثیر ژنتیکی و وراثتی برجای بگذارد یا نگذارد، و چه اختلاط نسب بوجود بیاورد یا نیاورد (در هر حال حکم تحریم تغییر نمی کند) چرا که حکم شرعی در تحریم آن سند دیگری دارد، و آن اینکه : رحم تابع فرج زن است، و فرج زن جز با عقد شرعی که شروط و ارکان آن کامل رعایت شده باشند حلال نخواهد شد، بنابراین رحِم، وقف شوهر است، مردی که زن را با عقد صحیح بنکاح خود درآورده است، و برای غیر او حلال نیست که رحم زن را بکارد.

و اگر آن زنی که رحمش را اجاره می دهد شوهر نداشته باشد، باز با اینکار فرج خود را برای یک مرد بیگانه حلال کرده که برایش حلال نیست و او نیز برای آن مرد حلال نیست، و اینکار هرچند زنای کامل نیست اما قطعا حرام است، چرا که رحم خود را برای نطفه مرد بیگانه ای تمکین نموده است».

همچنین فقهای « مجمع الفقه الإسلامی » در این مورد – بعد از تحقیق و گوش سپردن به بیانات و نظرات متخصصین و کارشناسان – بصورت زیر فتوا صادر کردند :

« روشهای پنجگانه زیر شرعا حرام هستند، یا بالذات ممنوع اند و یا به دلیل آثاری که بدنبال دارند؛ از قبیل اختلاط انساب (بهم خوردگی نسب) و ضیاع مادری و دیگر محاذیر شرعی که در پی خواهد داشت :

1- تلقیح بوسیله اسپرم مأخوذ از شوهر و تخمک زنی که همسر او نیست واقع می شود، سپس سلول لقاح یافته را در رحم همسر وی می کارند.

2- تلقیح بوسیله اسپرم مأخوذ از مرد بیگانه و تخمک زن (یعنی همسر متقاضی) واقع می شود، و سپس سلول لقاح یافته را در رحم زن می کارند.

3- ابتدا بوسیله اسپرم و تخمک زوجین (زن و شوهر) لقاح بیرونی انجام می دهند بعد آنرا در رحم زن بیگانه ای می کارند.

4- ابتدا بوسیله اسپرم مرد بیگانه و تخمک زن بیگانه لقاح بیرونی انجام می دهند بعد آنرا در رحم همسر(متقاضی) می کارند.

5- ابتدا بوسیله اسپرم و تخمک زوجین (زن و شوهر) لقاح بیرونی انجام می دهند بعد آنرا در رحم همسر دومش می کارند» "المجمع الفقهی" ص 34.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com