::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869803 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169224022 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

کتاب "مفاهیم یجب ان تصحح" محمد علوی مالکی
شماره فتوى 530

تعداد بازديد 5684

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-12-05

 

نظر شما در مورد کتاب "مفاهیم یجب ان تصحح" محمد علوی مالکی چیست؟ زیرا در آن چیزهای شرک آمیز و مخالف قرآن و سنت دیده میشود؟


الحمدلله،

کتاب "مفاهیم یجب ان تُصَحَّح" تألیف محمد علوی مالکی شامل خرافات و اباطیل و شرکیات هست که نباید آنرا ترویج داد، و محمد علوی مالکی هر چند در مکه و در حرم بوده و دروسی نیز داشته، ولی از اهل سنت و جماعت نبوده و صوفی بدعتگری بیش نیست، و شاید ماندن او در حرم بعلت پدرش بوده که او نیز در حرم دروسی داشته و خودش را از اهل سنت و جماعت میدانسته، ولی پس از بررسی کتابهای پدرش معلوم شده که او نیز یک صوفی بوده ولی خودش را زیر اهل سنت و جماعت پنهان میکرده است.

ولی پسرش یعنی محمد علوی مالکی با نشر کتب گمراه کننده سعی میکرده بدعت و خرافات را بحجت اصلاح و دعوت بین مردم احیاء کند، و هنگامی که چند سال پیش فوت کرد، شیخ عبدالرحمن سدیس از ائمه حرم مانع خواندن نماز میت بر او شد، ولی ناچارا جسدش را همراه اجساد دیگر آوردند و بر آن اجساد نماز خواندند که او نیز شامل بود، بنابراین حتی ائمه حرم نیز از گمراهی و بدعتهای او بیزار بودند.

و علماء اهل سنت و جماعت کتابهایی بر ضد کتاب "مفاهیم یجب ان تصحح" و همچنین کتب دیگر محمد علوی مالکی نوشته اند از قبیل زیر: 

1- "هذه مفاهیمنا" که کتابی است بر رد کتاب مفاهیم یجب أن تصحح محمد علوی المالکی، تألیف الشیخ صالح بن عبدالعزیز آل الشیخ / رئیس إدارات بحثهای علمی و فتوای سعودی. 

2- "جلاء البصائر فی الرد علی کتابی شفاء الفؤاد والذخائر" تألیف: سمیر ابن خلیل المالکی که از نزدیکان محمد علوی مالکی است ولی از اهل ست و جماعت و عقیده اش صحیح است.

3- "کمال الأمة فی صلاح عقیدتها " تألیف لشیخ أبی بکر الجزائری رد بر کتاب "الذخائر المحمدیة" محمد علوی مالکی. 

4- نوار "الرد علی شرکیات المالکی" گوینده سفر الحوالی رد بر کتاب "شفاء الفؤاد فی زیارة خیر العباد". 

5- "وجاءوا یرکضون.. مهلاً یا دعاة الضلالة " تألیف شیخ أبو بکر الجزائری که ردی است بر کتب دفاع از محمد علوی مالکی که اتباعش آنرا تالیف کرده اند.

و هیئت علماء بزرگ سعودی در مورد محمد علوی مالکی در بیانه ای زیر شماره 86 و تاریخ 11|11 |1401 هـ بشرح زیر صادر کرده اند، و ما نص بیانه عربی آنرا نیز بیان کرده ایم:

" نظر مجلس هیئة کبار العلماء فیما عرضه سماحة الرئیس العام لادارات البحوث العلمیة والافتاء والدعوة والارشاد ، مما بلغه من أن لمحمد علوی مالکی نشاطاً کبیراً متزایداً فی نشر البدع والخرافات، والدعوة الی الضلال والوثنیة، وأنه یؤلف الکتب ویتصل بالناس، ویقوم بالأسفار من أجل تلک الأمور، واطلع علی کتابه الذخائر المحمدیة ، وکتابه الصلوات المأثورة ، وکتابه أدعیة وصلوات، کما استمع الی الرسالة الواردة الی سماحة الرئیس العام لادارات البحوث العلمیة والافتاء والدعوة والارشاد، من مصر .....

........وأنه یسعی الی عودة الوثنیة فی هذه البلاد وعبادة القبور والأنبیاء ، والتعلق علی غیر الله ، 
ویطعن فی دعوة التوحید ویعمل علی نشر الشرک والخرافات ، والغلو فی القبور ، ویقرر هذه الأمور فی کتبه ویدعو الیها فی مجالسه ، ویسافر من أجل الدعوة لها فی الخارج. انتهی.

ترجمه: 
"مجلس هیئت علماء بزرگ به چیزی که رئیس عام اداره بحث علمی و فتوی و دعوت و ارشاد عرضه کرده بود نگاه انداختند و و به این هیئت گفته شد که محمد علوی مالکی در نشر بدعت و خرافات کوشش بزرگ و فعالیت متزایدی داشته، و بسوی گمراهی و شرک تبلیغ و دعوت میکند، و کتب تالیف میکند و با دیگران در تماس است، و بخاطر این مسائل به سفر میرود، و مجلس هیئت علماء کتابهای او (محمد علوی مالکی) را بررسی کردند از قبیل الذخائر المحمدیة ، و الصلوات المأثورة و أدعیة وصلوات، کما اینکه به نامه ی نوشته شده توسط رئیس عام اداره بحث علمی و فتوی و دعوت و ارشاد از مصر گوش دادند ...

... و اینکه این شخص سعی میکند شرک و عبادت قبر و انبیاء و علاقه بغیر از خداوند را به این بلاد (حرمین) برگرداند، و دعوت توحید و یکتاپرستی را طعن میزند و سعی میکند که شرک و خرافات و غلو در قبر را نشر کند و او این مسائل را در کتبش ذکر کرده و مردم را در مجالسش به این موارد دعوت میدهد، و بخاطر دعوت (این خرافات) به سفر میرود".

بنابراین این شخص معتبر نیست و از صوفیان قبر پرست و بدعتی هست که نباید کتبش نشر کرد، زیرا از از اهل سنت و جماعت محسوب نمیشود.

ولی ناگفته نماند که او در این کتاب روایات صحیح نیز بیان کرده است ولی هدف خبیثی بدنبال دارد، و مقوله حضرت علی رضی الله عنه که فرمودند: "کلمة حق أُریدَ بها باطل" (کلمه ی حقی است که مقصودش باطل است)، بر این شخص تطبیق میکند زیرا برخی از روایات صحیح را بیان کرده ولی هدف اساسیش که نشر شرک و بدعت و خرافات است را دنبال میکند.

مثلا در مورد نوشیدن خون حجامه پیامبر صلی الله علیه و سلم توسط عبدالله ابن الزبیر، این روایت صحیح است، ولی او این موضوع را بطور کامل بیان نکرده، بلکه فقط یک جانب مسئله را گرفته، و حقیقتش این است که عبدالله ابن الزبیر یک پسر بچه ی شش ساله ای بیش نبود و پیامبر صلی الله علیه و سلم پس از اینکه حجامه کرده بود خون حجامه اش را به این پسر بچه داد و به او گفت به جایی بریزد که پنهان باشد، یعنی در راه مردم نباشد تا اذیت نشوند، ولی عبدالله ابن الزبیر به خودش گفت که چطور میتواند خون پیامبر صلی الله علیه و سلم را بدور بریزد، لذا آن خون را آشامید ولی هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و سلم آنرا فهمید به او گفت که چکارش کردی! مگر آنرا آشامیدی؟ سپس گفت: وای بر مردم از دست تو، و وای بر تو از دست مردم. و اینچنین نیز شد و در جهادهایش با آن جسد نحیفش کسی چاره ی او را نمیکرد و او نیز بسیار از دشمنان طعن و ضربه دید، تا اینکه تنها در مسجد الحرام نزد کعبه توسط حجاج بن یوسف ثقفی محاصره شد، ولی باز هم کسی جرأت مبارزه با او را نداشتند و نتوانستند او را شکست دهند هر چند تنها مانده بود، تا اینکه وقت نماز ظهر رسید و پس از اینکه نمازش را ادا کرد و دوباره به مبارزه برخواست، سنگ بزرگی را بطرفش پرطاب کردند و شهید شد، خلاصه اینست که گرچه او خون پیامبر صلی الله علیه و سلم را آشامید ولی بعلت این بود که پسر بچه ی شش ساله بود و مکلف نبود حکم حرمت آنرا نمیدانست، لذا نمیتوان آنرا حجت گرفت که آشامیدن خون پیامبر صلی الله علیه و سلم برکت دارد زیرا آشامیدن خون به نص قرآن کریم حرام میباشد، و در مورد آثار برکت پیامبر صلی الله علیه و سلم فقط مخصوص وقت حیاتش است و نه بعد از ممات.


والله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com