::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869639 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169222843 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

نصیحت برای دختران دم بخت
شماره فتوى 964

تعداد بازديد 5734

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-12-08

 

شاید درخواستم پیش از انکه یک سوال باشد یک درد دل است دختری هستم بیست وسه ساله که چند سال قبل خواستگاری داشتم که در یکی از کشورهای عربی مشغول تحصیل بود او از من خواستگاری کرد من نیز به او جواب مثبت دادم ولی با مخالفت خانواده اش روبه رو شدیم ونتوانستیم با هم ازدواج کنیم خیلی دلم گرفته همیشه با خدا راز ونیاز میکنم که به من زوج صالحی عطا کند زیرا واقعا نیازمندم نمیدانم چه کنم از شما خواهش میکنم برایم دعا کنید که خدا حاجتم را براورده کند وزوج صالحی به من عطا کند خواهش میکنم درد دلهای مرا بی پاسخ نگذارید ودل مرا نشکنید خدا اب کوثر را نصیبتان کند.


الحمدلله،

 

مسائل ازدواج نزد خداوند محبوب میباشد، لذا بندگانش را تشویق به ازدواج کرده بعلت حکمتهای مختلف مانند حفظ عورت، دوری از فاحشه و فساد، تکثیر نسل برای عبادت خداوند، آرامش زوجین و غیره، لذا عادت انبیاء نیز ازدواج و زاد و ولد بوده تا اینکه خداوند را عبادت کنند، در قرآن کریم خداوند متعال فرموده:

 

" وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِنْ قَبْلِکَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّیَّةً وَمَا کَانَ لِرَسُولٍ أَنْ یَأْتِیَ بِآَیَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ لِکُلِّ أَجَلٍ کِتَابٌ " (الرعد : 38)

«و هرآینه‌ پیش‌ از تو نیز پیامبرانی‌ فرستادیم‌ و برایشان‌ زنان‌ و فرزندانی ‌قراردادیم‌»

 

در عین حال برای ابلیس این امرمنفور بوده و سعی میکند که انسان را بعلل مختلف از ازدواج باز دارد، و یا اگر ازدواج رخ دهد علاقه و ارتباط زوجین را از هم بپاشد تا اینکه نسلی که عبادت خداوند را انجام دهند کمتر شود و فساد و زنا و فاحشه در مجتمع افزایش یابد.

 

در صحیح مسلم از پیامبر صلی الله علیه و سلم نقل شده است که:

 

" إن إبلیس یضع عرشه علی الماء، ثم یبعث سرایاه، فأدناهم منه منزلة أعظمهم فتنة، یجیء أحدهم فیقول: فعلت کذا وکذا، فیقول: ما صنعت شیئا، قال: ثم یجیء أحدهم، فیقول: ما ترکته حتی فرقت بینه وبین امرأته. قال: فیدنیه منه، ویقول: نعم أنت " (روایت مسلم)

"ابلیس کرسیش را بر روی آب قرار میدهد و از آنجا پیروانش را به اطراف (برای فساد و گمراهی مردم) میفرستد، و نزدیکترین آن شیاطین به ابلیس کسی است که بیشترین فساد و فتنه را براه انداخته باشد، بطوریکه یکی از آنها میگوید: این کار و آن کار را انجام دادم (یعنی فسادهای زیادی را سبب شده ام) ولی ابلیس به او میگوید که کار چندان مهمی را انجام نداده ای، و سپس یکی دیگراز شیاطین میاید و میگوید که: آن زن و شوهر را ترک نکردم تا اینکه بین آنها اختلاف و جدایی انداختم، سپس ابلیس (پس از شنیدن این کلام) او را نزدیک خود میکند و میگوید: بله تو (یعنی تو کار بسیار مهمی را انجام داده ای پس به من نزدیک شو) (روایت مسلم)

 

ولی نا گفته نماند که هیچ کار خداوند متعال بی حکمت نیست، و خداوند متعال از بندگاش داناتر است که چه چیزی برای آنها خیر خواهد بود و چه چیزی به خیر و صلاح بندگانش نیست و میفرماید:

 

" وَعَسَی أَن تَکْرَهُواْ شَیْئاً وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَی أَن تُحِبُّواْ شَیْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ " (البقرة: 216)

 

یعنی: "و چه بسا که چیزی را ناپستند بدارید حال انکه ولی برای شما خیر و منفعت داشته باشد، و چه بسا که چیزی را دوست بدارید، حال آنکه برای شما بد باشد، و خدا می داند و شما نمی دانید.

 

و خداوندی که به بندگانش امر فرموده که راه ازدواج را در پیش گیرند، بدون حکمت برخی از بندگانش را بی همسر قرار نمیدهد، و یا بدون حکمت ازدواج آنها را بتاخیر نمیاندازد.

 

و یک مسلمان نباید درمسائل قضا و قدر خودش را ببازد، بلکه اگر کار خیری برای او میسر شود بگوید:

 

" الحمدلله الذی بنعمته تتمّ الصالحات"

 

و اگر میسر نشود بگوید:

 

" الحمدلله علی کل حال "

 

و اگر مصیبتی بر او وارد شود صبر پیشه کند، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند:

 

" وَمَنْ یسْتعْفِفْ یُعِفَّهُ الله وَمَنْ یَسْتَغْنِ یُغْنِهِ اللَّه، وَمَنْ یَتَصَبَّرْ یُصَبِّرْهُ اللَّه، وَمَا أُعْطِیَ أَحَدٌ عَطَاءً خَیْراً وَأَوْسَعَ مِنَ الصَّبْرِ " (مُتَّفَقٌ عَلَیْه)

 

" و کسی که سئوال نکند خداوند او را عفیف نگه می دارد، و کسی که خود را به صبر وادارد، خداوند به وی توفیق صبر می دهد، برای هیچکس بخشش و عطائی بهتر و وسیع تر از صبر داده نشده است ".

 

و فرمودند:

 

«عَجَباً لأمْرِ الْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ کُلَّهُ لَهُ خَیْر، وَلَیْسَ ذَلِکَ لأِحَدٍ إِلاَّ للْمُؤْمِن: إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَکَرَ فَکَانَ خَیْراً لَه، وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَکَانَ خیْراً لَهُ » (روایت مسلم)

 

" کار مسلمان انسان را به شگفتی و تعجب وا میدارد. زیرا همهء کارش برای او خیر است، و این امر برای هیچکس جز مسلمان ممکن نیست. اگر به وی فراخی و آسانی روی دهد شکر کند، برایش خیر است، و اگر به او سختی برسد هم صبر کند برایش خیر است ".

 

و اگر فکر میکند نعمتی از او گرفته شده است بگوید:

 

" إِنَّا للَّهِ وَإِنَّا إِلیهِ رَاجِعُون، اللَّهمَّ أجرنی فی مُصِیبَتی، وَاخْلُف لی خَیْراً مِنْهَا "

 

و خداوند متعال نعمت بهتری از نعمتی که از او گرفته شده است نصیبش میکند، همانطور که برای ام سلمة این مسئله رخ داد که شوهرش ابو سلمة فوت کرد و او را از دست ولی این دعاء را خواند و تعجب میکرد که چه کسی میتوانست بهتر از همسرش باشد زیرا او را بسیار دوست داشت، ولی بهتر از او پیامبر صلی الله علیه و سلم بود که نصیبش گشت، لذا این روایت را او بیان کرده است و گفت:

 

" سمعتُ رسول اللَّهِ صَلّی اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم یقول: « مَا مِنْ عبدٍ تُصِیبُهُ مُصِیبَة، فیقول: إِنَّا للَّهِ وَإِنَّا إِلیهِ رَاجِعُون: اللَّهمَّ أجرنی فی مُصِیبَتی، وَاخْلُف لی خَیْراً مِنْهَا، إِلاَّ أَجَرَهُ اللَّهُ تعَالی فی مُصِیبتِهِ وَأَخْلَف له خَیْراً مِنْهَا. قالت:فَلَمَّا تُوُفِّیَ أَبُو سَلَمَة، قلتُ کما أَمَرنی رسولُ اللَّهِ صَلّی اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم فَأَخْلَفَ اللَّهُ لی خَیْراً منْهُ رسولَ اللَّهِ صَلّی اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم ". ( روایت مسلم)

 

ترجمه: ام سلمه گفت: شنیدم که رسول اللَّهِ صَلّی اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم می فرمود: هیچ بنده ای نیست که به مصیبتی گرفتار شود و بگوید: إِنَّا للَّهِ وَإِنَّا إِلیهِ رَاجِعُونَ، "خدایا مرا در مصیبتم باداش بده و برایم بجای ان جیز بهتری را نصیبک کن"، مگر اینکه خداوند او را باداش داده و عوض بهتری برای او می دهد. ام سلمة گفت: چون ابو سلمه وفات یافت، چنانچه رسول الله صلی الله علیه وسلم  مرا امر کرده بود، گفتم: و خداوند عوضی نیکوتر از او رسول الله صلی الله علیه وسلم  را به من داد.

 

و برای فراموش کردن همّ و غمّ، دعای زیر خوانده شود:

 

" اللَّهُمَّ إِنِّیْ عَبْدُکَ، ابْنُ عَبْدِکَ، ابْنُ أَمَتِکَ، نَاصِیَتِیْ بِیَدِکَ، مَاضٍ فِیَّ حُکْمُکَ، عَدْلٌ فِیَّ قَضَاؤُکَ، أَسْأَلُکَ بِکُلِّ اسْمٍ هُوَ لَکَ، سَمَّیْتَ بِهِ نَفْسَکَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِیْ کِتَابِکَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِکَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِیْ عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِیْعَ قَلْبِیْ، وَنُوْرَ صَدْرِیْ، وَجَلاَءَ حُزْنِیْ، وَذَهَابَ هَمِّیْ "

 

این دعاء را امام أحمد ( 1/391 ) روایت کرده است و شیخ ألبانی رحمة الله علیه آنرا صحیح دانسته است، و در این حدیث بیان شده است که هر آنکس چنین دعایی بخواند همّ و غمش از بین میرود.

 

و دعاء دیگر اینست که بگوید:

 

"اللَّهُمَّ إِنِّیْ أَعُوْذُ بِکَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ، وَالْعَجْزِ وَالْکَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّیْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ"

(بار الها! من از غم و اندوه، و ناتوانی و سستی، بخل و ترس، سنگینی وام، غلبه ی مردان، به تو پناه می برم).

 

این دعاء را امام بخاری ( 7/158 ) روایت کرده است و رسول الله صلی الله علیه و سلم این دعا را بسیار می خواندند (بخاری مع الفتح 11/173)

 

و بهترین وسیله برای درمان تمام مشکلات، تقوای خداوند و استغفار و دعا میباشد، زیرا تمام درمانها و حل مشکلات به دست خداوند هست:

 

(1) تقوا: خداوند متعال در قرآن میفرماید:

وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا (2) وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا (3) (سورة الطلاق)

"و هر کس‌ از خدا پروا کند (با توقف‌ در برابر حد و مرزهایی‌ که‌ او برای‌ بندگانش‌ تعیین‌ کرده‌ است) خداوند برای‌ او بیرون‌شدی ‌پدید آورد (از آنچه‌ که‌ به‌ آن‌ در افتاده‌ است‌).

و (هر کس‌ از خداوند پروا کند، حق‌ تعالی) او را از جایی‌ که‌ گمان‌ نمی‌برد روزی‌ می‌دهد (یعنی: از راهی‌ که‌ هرگز به‌ خاطرش‌ نمی‌گذرد و در حسابش ‌نمی‌آید.) و هر کس‌ بر خدا توکل‌ کند پس‌ خدا او را کافی‌ است (یعنی: هر کس ‌در سختی‌ها و حادثه‌ها بر خدای‌ عزوجل‌ تکیه‌ و اعتماد کند، حق‌ تعالی‌ او را در نگرانی‌ و پریشانی‌ وی‌ کافی‌ است‌ و او را از تنگناهای‌ هر دو سرا به‌ سلامت ‌می‌رهاند) بی‌گمان‌ خداوند به‌ مراد خویش‌ رسنده‌ است (یعنی: چیزی‌ از وی‌ فوت ‌نشده‌ و هیچ‌ مراد و مطلوبی‌ او را عاجز نمی‌گرداند و او سر رشته‌دار کار خویش ‌است‌ و احکام‌ خویش‌ را آن‌ گونه‌ که‌ خواهد، بر خلقش‌ نافذ می‌گرداند) به‌ راستی‌خدا برای‌ هر چیزی‌ اندازه‌ای‌ مقرر کرده‌ است" (یعنی: خدای‌ سبحان‌ برای‌ سختی‌ها و آسوده‌‌حالی‌ها میعاد و اندازه‌ای‌ مقرر کرده‌ است‌ که‌ آن‌ سختی‌ها و آسودگی‌ها با آن‌ میعاد و اندازه‌ به‌ پایان‌ می‌رسند بنابراین‌، اگر انسان‌ تقدیر الهی‌ را در نظر گرفته‌ و یقین‌ داشته‌ باشد که‌ همه‌ چیز به‌ تقدیر و توفیق‌ اوست‌، در این‌ صورت‌ جز تسلیم‌ به ‌قضا و قدر حق‌ تعالی‌ و توکل‌ بر او، راه‌ دیگری‌ برایش‌ باقی‌ نمی‌ماند.)

 

بنابراین تقوای خداوند سبب گشایش مشکلات و همچنین یکی از اسباب رزق و روزی هست مانند خوراک و پوشاک و صحت و سلامتی و همسر نیکوکار و فرزندان و غیره.

 

(2) استغفار: خداوند متعال میفرماید:

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا (10) یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا (11) وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَارًا (12) (سوره نوح)

"پس‌ گفتم: از پروردگار خود طلب‌ آمرزش‌ کنید (یعنی: با اخلاص‌ نیت‌ از او نسبت‌ به‌ گناهان‌ گذشته‌ خود آمرزش‌ بخواهید) هرآینه‌ او بسیار آمرزگار است (برای ‌گنهکاران‌ و مجرمان‌، آری‌! از پروردگار خود آمرزش‌ بخواهید؛) تا بر شما باران‌ را ریزان ‌بفرستد (مدرار: بسیار ریزان‌، روان‌ و پیگیر. این‌ آیه‌ دلیل‌ بر آن‌ است‌ که‌ استغفار از بزرگترین‌ اسباب‌ نزول‌ باران‌ و حصول‌ انواع‌ رزق‌ و روزی‌ است‌ به‌ همین‌ جهت ‌استغفار در دعای‌ استسقا (طلب‌ باران) مشروع‌ گردیده‌است‌. شعبی‌ می‌گوید: «عمر رضی الله عنه به‌ طلب‌ باران‌ بیرون‌ آمد ولی‌ بر استغفار و آمرزش‌خواهی‌ چیز دیگری ‌نیفزود پس‌ باران‌ فرود آمد. اصحاب‌ به‌ عمر رضی الله عنه گفتند: ما ندیدیم‌ که‌ شما طلب ‌باران‌ کنید؟! شما جز استغفار کار دیگری‌ نکردید اما باران‌ فرود آمد! عمر رضی الله عنه فرمود: من‌ کلیدهای‌ آن‌ را که‌ به‌وسیله‌ آنها فرود می‌آید، طلب‌ کردم. سپس‌ این‌آیه‌ را خواند: "اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا (10) یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا (11) ". و (استغفار کنید تا) به‌ شما اموال‌ و فرزندان‌ را پی‌درپی‌ دهد و برای‌ شما باغها و جویبارها پدید آورد (یعنی: اگر استغفار کنید، حق‌ تعالی‌ اموال‌ و فرزندانتان‌ را بسیار می‌گرداند زیرا ایمانتان‌ به‌ خداوند علاوه‌ بر بهره‌ وافر آخرت‌، فراوانی‌ و توانگری‌ دنیا را نیز برایتان‌ ارمغان‌ می‌آورد.)

 

روایت‌ شده ‌است‌ که‌ مردی‌ نزد حسن‌بصری: از قحطی‌ و تنگسالی‌ شکایت‌ کرد، حسن‌ بصری‌ به‌ او گفت: از خدای ‌عزوجل‌ آمرزش‌ بخواه‌! فرد دیگری‌ نزد وی‌ از فقر شکایت‌ کرد، فرد دیگری‌ از قلت‌ نسل‌ و فرد دیگری‌ از قلت‌ محصول‌ زمین‌ خویش‌ پس‌ او همه‌ آنان‌ را به‌ استغفار امر کرد. در این‌ میان‌ یکی‌ از حاضران‌ به‌ وی‌ گفت: مردانی‌ چند نزد تو آمدند که‌ هر یک‌ نوعی‌ از نیاز را مطرح‌ کرده‌ و از آن‌ شکوه‌ کردند ولی‌ تو همه‌ آنان‌ را به‌ استغفار دستور دادی‌! حسن‌ بصری‌: این‌ آیه‌ را بر وی‌ تلاوت‌ کرد: "فقلت اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا (نوح : 10) "پس‌ گفتم: از پروردگار خود طلب‌ آمرزش‌ کنید..." تا برشما باران‌ را ریزان‌ بفرستد و به‌ شما اموال‌ و فرزندان‌ را پی‌درپی‌ دهد و برای‌ شما بوستانها و جویبارها پدید آورد).

 

(3) دعاء: دعا باید بر اساس قرآن و سنت و خالی از بدعت و شرک و گناه باشد، و بهتر است اماکن و اوقات استجابت دعاء در نظر گرفته شود، خداوند میفرماید: " وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ " ﴿البقرة: 186﴾، یعنی: «و هرگاه‌ بندگانم‌ درباره‌ من‌ از تو بپرسند (به‌ ایشان‌ بگو) من‌ نزدیکم و دعای‌ دعاکننده‌ را - به‌ هنگامی‌ که‌ مرا دعاء کنند – اجابت ‌می‌کنم‌، پس‌ آنان باید برای‌ من‌ فرمان ‌برداری‌ کنند و به‌ من‌ ایمان‌ آورند تا اینکه که‌ راه‌ یابند»، و در آیه ای دیگر میفرماید: " وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ " ﴿غافر: 60﴾، یعنی: «و پروردگارتان‌ فرمود: مرا دعاء کنید تا شما را اجابت‌ کنم».

 

امیدواریم خداوند متعال زوج شریف و صالح و دیندار و خلوقی را نصیب شما گرداند – آمین

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com