::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7129411 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169332454 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119377 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

دعوت کردن به اسلام با ذکر موارد شیرین دین
شماره فتوى 3256

تعداد بازديد 5690

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-12-22

 

اگر شخصی یک مسلمان را بدین خود به صورت که شیرینی های از دین خود را به شخص مسلمان بچشاند و از دین خود تعریف نماید . نه به طور خلص دعوت نماید و شخص مسلمان گرچه به دین آئین خود ایمان و اعتقاد کامل داشته و در برابر هر سخنی از آئین دیگر دلیل را بجا دارد و دلایل خود را هم به شخص مسیحی برساند .

گرچه او شخص مسلمان را به دین خود دعوت مینماید.

اما شخص مسلمان هم از هوشیاری خود کار گرفته میخواهد در گذشت زمان واقیعت های اسلام را به اوبفهماند . در بین همین زد خورد ها اگر ایمان کامل و عقیده شخص هم درست بوده به حرف های شخص جانب مقابل هم توجعی نداشته باشد .

و اصلا هیچ شکی در دل از آئین دیگر نبرد چه اشکالی دارد در شنیدن حرف های که شخص کافر در مورد دین خود بگوید لطفا سوالم را به درستی نتوانستم بپرسم دقت نموده و بعداً جواب را برایم بفرستید .

خلص میخواهم توسط هوشیاری خود توجه او را بدین خود جلب نمایم آیا اشکالی دارد یا خیر؟

 


الحمدلله،

این روش دعوت مادامیکه باعث گرویدن آن شخص به اسلام شود ،ایرادی ندارد ولی بهتر است که از راهنمایی های شرع استفاده شود تا به نتیجه مطلوب رسید.

دلایل قرآن و سنت بیانگر وجوب دعوت به سوی الله تعالی است و دعوت به سوی الله تعالی از فرایض است. در این باره دلایل زیادی وجود دارد از جمله: الله تعالی میفرماید:[ وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (104)]

 باید از میان شما گروهی باشندکه به خیر دعوت دهند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند وآنان خود رستگارند). «آل عمران/104»

و میفرماید:[ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ] (نحل 125)

 «مردمان را با سخنان استوار و بجا و اندرزهایی نیکو و زیبا به راه پروردگارت فراخوان، و با ایشان به شیوه ی هر چه نیکوتر و بهتر مجادله کن».

در حدیث صحیح  داریم که بازگو کردن احکام الهی یکی از روشهای دعوت به سوی الله است:

عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ رضی الله عنه: أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِیَّ صلی الله علیه وسلم یَقُولُ یَوْمَ خَیْبَرَ: «لأُعْطِیَنَّ الرَّایَةَ رَجُلاً یَفْتَحُ اللَّهُ عَلَی یَدَیْهِ». ...فَقَالَ: «أَیْنَ عَلِیٌّ»؟ ..، فَأَمَرَ فَدُعِیَ لَهُ، .. فَقَالَ: نُقَاتِلُهُمْ حَتَّی یَکُونُوا مِثْلَنَا؟ فَقَالَ: «عَلَی رِسْلِکَ حَتَّی تَنْزِلَ بِسَاحَتِهِمْ، ثُمَّ ادْعُهُمْ إِلَی الإِسْلامِ وَأَخْبِرْهُمْ بِمَا یَجِبُ ...». (بخاری: 2942)

یعنی: سهل‏ بن سعد رضی الله عنه می گوید: شنیدم که نبی اکرم صلی الله علیه وسلم روز خیبر، چنین فرمود: «پرچم اسلام را بدست مردی می سپارم که خداوند بوسله او خیبر را فتح خواهد کرد». .. آنگاه، رسول خدا صلی الله علیه وسلم پرسید: «علی کجاست»؟ ... دستور داد که او را صدا بزنند. علی آمد ... آنگاه از رسول خدا صلی الله علیه وسلم پرسید: با آنان بجنگم تا مسلمان شوند؟ پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «با تأنی، نزد آنان برو تا بدانجا برسی. سپس، آنها را به اسلام،‌دعوت کن و از دستورات خدا با خبر ساز).

همانطور که مشاهده شد،پیامبر صلی الله علیه وسلم علی را امر می کند تا آنها را از اسلام باخبر نماید و دستورات و احکام الهی را بینشان بازگو نماید.

شیخ ابن عثیمین رحمه الله می گوید: " بدون شک اولویتها و اصول دعوت از زمان بعثت رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  تا قیام قیامت ثابت است و با تغییر زمان تغییر نمیکند، اما بعضی از اصول در برخی جوامع بدون کم و کاست، وجود دارد. لذا داعی به امور دیگر اهتمام میورزد و مردم را به آن چه کمبود دارند دعوت میکند، اما باید در نظر داشت که اصول دعوت اسلامی تغییر نمیکند.

 رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ خطاب به معاذ بن جبل رضی الله عنه زمانیکه او را به یمن فرستاد، فرمودند:[ فَادْعُهُمْ إِلَی شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنِّی رَسُولُ اللَّهِ فَإِنْ هُمْ أَطَاعُوا لِذَلِکَ فَأَعْلِمْهُمْ أَنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَیْهِمْ خَمْسَ صَلَوَاتٍ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَلَیْلَةٍ فَإِنْ هُمْ أَطَاعُوا لِذَلِکَ فَأَعْلِمْهُمْ أَنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَیْهِمْ صَدَقَةً تُؤْخَذُ مِنْ أَغْنِیَائِهِمْ فَتُرَدُّ فِی فُقَرَائِهِمْ] بخاری (1458)، و مسلم(19)

 «و ازآنها بخواه تا شهادت دهندکه هیچ معبود برحقی جز الله تعالی نیست و من رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  هستم، وقتی این را پذیرفتند به آنها خبر ده که الله تعالی پنج وقت نماز را در طول شبانه روز بر آنها فرض گردانیده است، وقتی اطاعتکردند، به آنان خبر ده که اللهتعالی زکات مال را بر آنان فرض کرده تا از ثروتمندانگرفته شود و در میان فقرا توزیع گردد».

اینهمان اصولی است که واجب است ما وقتی ملتی کافر را به سوی الله تعالی دعوت میکنیم این ترتیب رعایت شود! اما وقتی میخواهیم گروه مسلمانی را دعوت کنیم که اصل اول-توحید- را پذیرفتهاند، لذا ما آنها را به موارد دیگر دعوت میکنیم به همان سبک و سیاقی که در حدیث فوق است. شیخ ابن عثیمین- کتاب الدعوة (5)، (2/154- 155

 

  والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com