::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869667 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169223045 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم مناظره با اهل بدعت
شماره فتوى 3304

تعداد بازديد 5702

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-12-23

 

بنده به بایک شیعه مذهب همیشه از طریق چت مناظره داریم ان شیعه خیلی چیزیا میداند عربی با تفسیر قران حتا صحاح سته مارا هم میداند و اسمش را گذاشته حضرت ابولولو در چنیدین جا به من طعنه میزند که در کتاب شما نوشته است که حضرت ابی بکر گفته در دل من شیطان است

وحضرت عمر گفته باشد که بیعیت با حضرت ابی بکر یک شر بود، و دو حدیث دیگر امروز به من گفت که ابوهریره گفته پیامبر میگوید که هرکی در منا مکه پیاز بخورد داخل بهشت میشود در حدیث دوم میگوید که پیامبر در بر سر آشغال در مقابل صحابه بول کردند ایا این احادیث در کتاب ها است و این دو ادرس را هم به من داد صیح بخاری جلد هشت صفحه چهل چار در مسند احمد جلد چهار صفحه یکصدو چهل ویک. و دیگر اینکه از دیدگاه شما ایا من میتوانم بااین شخص مناظره کنم اگر چی عربی بلد نیستم و کتاب حدیث هم نمیدانم ویا کدام مرجع در ایران است ان شخص موصوف را بگویم با انها مناظره کند لطفا مرا راهنمای کنید.


 

الحمدلله،

بعداز کتاب الله، دو کتاب صحیح بخاری و مسلم معتبرترین کتب اهل سنت و جماعت هستند و احادیث این دو کتاب مورد اتفاق امت قرار گرفته است. چنانکه ابن صلاح شهره زوری در کتاب خود" علوم الحدیث" می گوید:

"... به همان گفته‌ی امام بخاری می‌رسیم که می گوید: «تمامی آنچه که در کتاب الجامع آورده‌ام صحیح می‌باشد». و مؤید گفته‌ی حافظ ابونصر و ابلی سجزی می‌باشد که گفته است: تمامی اهل علم از فقها و غیره بر این اجماع دارند که اگر مردی قسم طلاق یاد کند و بگوید: تمامی احادیثی که در کتاب بخاری از پیامبر صلی الله علیه وسلم نقل شده است، بدون تردید صحیح هستند، و رسول الله صلی الله علیه وسلم آن را گفته است.  شکی در آن نیست که طلاق واقع نمی‌شود و زن همچنان زیر قیمومیت شوهر است. همچنین است آنچه که ابو عبدالله حمیدی در کتابش – جمع بین صحیحین – یادآور شده و گفته است: «از ائمه‌ی قدیم کسی را مثل بخاری و مسلم نیافته‌ام که به طور قطعی و با جزم، تمامی احادیث گردآوری شده‌اش را صحیح بداند». در تمامی موارد فوق منظور احادیثی هستند که جزء اصل و موضوع و متون اصلی کتاب هستند و این غیر از شرح حال‌ها و سرتیترها و .... می‌باشد،"

و علمای بزرگوار اهل سنت مبادرت به شرح این دو کتاب نموده اند.مانند شرح فتح الباری ابن حجر عسقلانی و شرح صحیح مسلم امام نووی، و بهتر است برای اینکه به تداخل معنایی برخورد نکنیم به شرح این دو کتاب مراجعه نماییم و احیانا احادیثی را که از نظر ما عادی نمی باشد را با مراجعه به شرح های این دو کتاب حل نماییم و تضادا بین احادیث برایمان حل شود.

اما احادیث دیگر غیر از این دو کتاب، همانند مسند امام احمد و سنن ابوداود و ابن ماجه و ترمذی و غیره ،هم دارای احادیث صحیح هستند هم دارای احادیث ضعیف و حتی موضوع (یعنی دروغ). بنابراین کل احادیث آنها قابل قبول نیست و لازمست سند آن احادیث بررسی شوند تا صحیح یا ضعیف بودن آنها برایمان مشخص شود. و این کار از عهده ی هرکسی بر نمی آید و بایستی عالمی متبحر و متخصص در علوم حدیث چنین بررسی را انجام دهد. که الحمدلله اکنون می توان گفت تمامی احادیث صحیح و ضعیف  جدا شده اند و در دسترس همگان است.

در این میان افرادی مبتدع و قلب مریض، قصد شبهه افکنی بین کسانی را دارند که از علم کافی برخوردار نیستند و با مراجعه به کتب حدیثی اهل سنت و انتخاب بعضی از احادیث ضعیف یا دروغ، آنها را در معرض افراد ناآگاه قرار می دهند و از کم علمی آنها سوء استفاده کرده و برایشان پریشانی ایجاد می کنند.

لازمست که در چنین مواقعی از سند حدیث سوال نمود و قبل از قبول هر حدیثی حتی از احادیث کتب اهل سنت، از صحیح بودن یا ضعیف بودن احادیث همراه با دلیل سوال شود تا جلوی عمل شیطانی آن افراد قلب مریض گرفته شود.نباید هر حدیثی را به محض اینکه مربوط به کتب اهل سنت بود قبول نمود چرا که ممکن است آن احادیث ضعیف یا دروغ باشند.

برای آگاه شدن از وضعیت حدیث باید به کتاب علمای حدیث مراجعه نمود مثلا شیخ محمد ناصرالدین البانی محدث بزرگ قرن معاصر سلسله کتابهایی دارند که در آنها احادیث صحیح و ضعیف را جداگانه ثبت نموده اند تا اهل تحقیق از آن احادیث و وضعیتشان مطلع شوند.

 

در مورد احادیث اشاره شده در سوال هم باید گفت که ؛حدیث را با شماره حدیث ذکر می کنند نه با جلد کتاب ، بنابراین لازمست شماره حدیث ذکر گردد و بعد به شرح آن حدیث که توسط علما داده شده است مراجعه نمود تا شبهات برایمان حل شوند و خواهید دید که هیچ امر عجیبی در حدیث نبوده مگر اینکه آن شخص قلب مریض خواسته تا شما و امثال شما را پریشان کند.

و شایسته نیست که افرادیکه از علم کافی برخوردار نیستند در مناظره شرکت کنند،زیرا مناظره یک فرد کم آگاه یا ناآگاه معنایی ندارد.علمای بزرگوار اهل سنت و جماعت از همنشینی با اهل بدعت نهی فرموده اند.

چنین افرادی که با مراجعه با احادیث دروغ و ضعیف و عرضه آن به مسلمانان ناآگاه،راه و روشهای بسیاری را دارند که در آنها به مهارت کامل رسیده و جوانان خود را با آن روشها تربیت می کنند، جوانانی را می بینی که هنوز روش وضو گرفتن را بلد نیست، اما در شبهه سازی و شک در درون انداختن و مشوش کردن ذهن مردم و دور کردن آنان از راه راست سلف صالح بسیار مهارت دارد و برای رسیدن به هدف خود بسیار می کوشد. از آنان به الله تعالی پناه می بریم و از او می خواهیم آنان را از آن راه شیطانی که باعث هلاک و نابودیشان می گردد به لطف و کرم خویش نجات دهد.

بسیاری از مسلمین عقیده سالم در اثر گوش فرا دادن به سخنان رؤسای عقاید باطله و بنیانگذاران احزاب سیاسی گمراه و در دام اهل بدعت و گمراهی افتادند:

-         عمران ابن حطان که فردی با عقیده ی سالم و پاک از اهل سنت و جماعت بود به خواستگاری یکی از زنان فرقه ی خوارج رفته و قصد داشت با ازدواج با او، وی را به راه راست هدایت کرده، اما نتیجه این ازدواج گمراه شدن خود را به دنبال داشت. خواست او را از گمراهی به هدایت و از تاریکی به نور بازگرداند اما خود تحت تأثیر وی قرار گرفته و عاقبت گمراه شد. بسیاری از مدعیان عقیده و منهج اصحاب، امروزه نیز با همان نیت هدایت و نجات گمراهان با آنها دوست و همنشین خواهند شد، اما نتیجه ای جز گمراهی نخواهد داشت

-         عبدالرحمن ابن ملجم نیز همانند عمران ابن حطان بود، اما عاقبت بر اثر معاشرت با خوارج گمراه شد و گمراهی و بدبختی او به حدی رسید کا امام و خلیفه ی مسلمین، امام علی  را به شهادت رساند .

-         عبدالرزاق یکی از بزگان علم حدیث، فریب تقوای ظاهری و عبادت بسیار زیاد جعفر بن سلیمان ضبعی را خورد و با او دوست، مأنوس و همنشین شد در نتیجه گرفتار گمراهی روافض گشت.

 

با نشان دادن حق به عنوان باطل و باطل به عنوان حق کاری کرده اند که جوانان کم علم از محق متنفر و بیزار و گریزان شده و آن را به عنوان باطل می شناسند و باطل را در دلهای خود به عنوان حق جای داده و دیگر هرگز قادر به دور کردن شبهه ها از درون خود نیستند.

بزرگان سلف صالح ما مانند: امام ایوب سختیانی، امام ابن سیرین، امام مجاهد و غیره حتی حاضر نبوده اند یک کلمه یا نصف آن با اهل بدعت گفتگو کنند، چه برسد به اینکه با آنها دوست و همنشین شوند و یا با آنها مناظره و مجادله داشته باشند، چون مناظره و مجادله عاقبت تو را به فتنه انداخته و سلامت عقیده ات را جداً به خطر می اندازد.

پس شما هم از روش سلف استفاده کنید و از هم صحبتی و مناظره با اهل بدعت دوری نمایید.و به سایرین هم توصیه نمایید بجای شرکت در مناظره،آنها را تحریم کنید.

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com