در کتابی که شامل تفسیر سه جزء آخر قران مجید واحکامی مهم برای مسلمان که در سال 88 یک حاجی از مکه آورده بود نوشته شده که مجامعت با زنی که حایض ونفساء است حرام است و بهره بردن از زن در غیر مهبل (فرج وشرمگاه) جایز است اولین بار است که در مذاهب اهل سنت چنین چیزی را دیده وشنیده ام لطفا در باره این مسئله توضیح دهید.
الحمدلله، در دوران نفاس و حیض حرام است که از طریق مهبل (فرج) جماع کرد، و شریعت آنرا حرام کرده است، چنانکه خداوند متعال می فرماید: « فَاعتَزِلُوْاْ النِّسَاْءَ فِیْ المَحِیْضِ وَ لاْتَقْرَبُوْهُنَّ حَتَّی یَطْهُرْنَ، فَإذَاْ تَطَهَّرْنَ فَأتُوْهُنَّ مِنْ حَیْثُ أمَرَکُمُ اللهُ» (بقره : 222) یعنی: «در حالت قاعدگی از (جماع) با زنان کنارهگیری نمایید و با ایشان (از طریق مهبل) نزدیکی نکنید، تا آنگاه که پاک میشوند، هنگامی که پاک شدند از جایی که خدا به شما فرمان داده است (و راه طبیعی زناشویی و وسیلة حفظ نسل است) با آنان نزدیکی کنید». اما این حرمت تنها برای جماع از طریق مهبل است، ولی شوهر می تواند از سایر اندام زن لذت جویی برد، البته بجز از طریق مقعد (زیرا نزدیکی از طریق مقعد در همه ی احوال حرام است و جزو گناهان کبیره است) اما لذت جویی از زن از سایر اعضای بدن او در وقت نفاس و حیض حلال است، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إصنعوا کل شی إلاالنکاح». ابوداود (255) و مسلم (302). یعنی: «هرکاری غیر از آمیزش (از طریق مهبل و مقعد)، با آنها انجام دهید». بنابراین بر طبق فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم، بهره بردن از زن در غیر مهبل (فرج وشرمگاه) در دوران حیض و نفاس جایز است. همچنین از "مسروق بن اجدع" روایت شده که گفت: «از عایشه پرسیدم: من می خواهم درباره چیزی از شما سوال کنم ولی شرم دارم! عایشه رضی الله عنها گفت: ولی من مادرت هستم و تو پسرم هستی، مسروق گفت: مرد چه چیزی را میتواند با زنش انجام دهد وقتی که او قاعده (در حیض) باشد؟ عایشه رضی الله عنها گفت: هر چیزی بجز نزدیکی جنسی«. امام طبری در تفسیرش (4/378) با سند صحیح و امام بخاری در کتاب تاریخش. و تردیدی نیست که عایشه رضی الله عنها آگاه ترین مردم نسبت به این مسئله است، زیرا او زوجه نبی صلی الله علیه وسلم بود. و هیچیک از مذاهب اهل سنت مخالف آن نبوده اند، و ظاهرا شما اطلاع نداشتید. امام نووی رحمه الله در "شرح صحیح مسلم" (3/204) گفته است: « اگر مرد بالاتر از ناف و پایینتر از زانو، با زنش در حال حیض تماس بدنی داشته باشد، در اینصورت به اجماع مسلمین حلال است. صورت سوم آنست که مرد مابین ناف و زانوی زن، بغیر از (مهبل و مقعد) با او تماس بدنی داشته باشد، بیشتر علماء برآنند که این عمل حرام است. لیکن به نظر من حلال است ولی کراهت دارد زیرا که دلیل کراهت آن قویتر است«. و از بین فقهای حنفی؛ محمد بن حسن شیبانی (شاگرد برجسته امام ابوحنیفه) و امام طحاوی حنفی نیز حکم به جواز استمتاع و لذت جویی از زن در دوران حیض و نفاس - بجز از طریق مقعد و مهبل - داده اند. و همچنین امام سفیان ثوری و امام احمد حنبل و اسحاق بن راهویه نیز همین رای را ابراز داشته اند، و امام ابن منذر و امام نووی و ابن حزم نیز همه موافق این رای هستند، و بعضی دیگر از علمای شافعیه و مالکیه نیز بر همین رای هستند. اصولا هیچ دلیلی بر حرام بودن لذت جویی و استمتاع از زن در دوران حیض و نفاس – ابلته بجز از فرج و مقعد - وجود ندارد، و تنها چیزی را که شریعت حرام کرده همان مجامعت از طریق مهبل (فرج) است و البته نزدیکی از طریق مقعد که در همه احوال حرام است، بنابراین چون دلیلی از کتاب و سنت بر حرام بودن استمتاع از بدن زن (بغیر از مهبل و مقعد) در دوران حیض و نفاس وجود ندارد، از اینرو این عمل جایز است، مگر برای کسانی که احتمال می دهند که بر شهوت خود کنترل نداشته باشند که در این حالت یا اصلا به همسرش نزدیک نشود و یا باید تکه پارچه ای را مابین ناف و زانوی زن قرار دهند و بعد استمتاع جوید. برای معلومات بیشتر می توانید به کتابهای فقهی حنفی و شافعی و حنبلی و مالکی مراجعه کنید که این مسئله را جایز دانسته اند. پس بهتر است اطلاعات و معلومات خود را افزایش دهید. والله اعلم وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|