می دانم که در هر خانه ای تصویر یا مجسمه موجود زنده باشد داخل نخواهند شد، پس ملائکه مامور ثبت اعمال حسنه و سیئه چی؟ آیا وجود تصویر مانع ورود آنان نیز خواهد شد؟
الحمدلله،
وجود تصاویر انسان و حیوان است مانع ورود ملائکه به منزل هستند، چنانکه در حدیث صحیح از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود : « أَنَّ الْمَلَائِکَةَ لَا تَدْخُلُ بَیْتًا فِیهِ تَمَاثِیلُ، أَوْ صُورَةٌ» مسند احمد (11858).
یعنی : «ملائکه به خانه ای که در آن تمثال (مجسمه) یا تصویر باشد داخل نخواهند شد».
در عوض می توان تصاویر غیر ذی روح مثل درختان و کوهها و دریا و مناظر طبیعی و یا دیگر رسوم را نگهداری یا آویزان نمود، البته بشرطیکه در آن اسراف نباشد.
اما وجود تصاویر ذی روح (یعنی انسان و حیوان که دارای روح هستند) در خانه یا هر مکان دیگری مانع از ورود ملائکه مامور ثبت اعمال انسان نخواهند شد، و منظور از ملائکه ای که داخل چنین اماکنی نمی شوند، ملائکه رحمت هستند نه دیگر فرشتگان ..
امام نووی در شرح حدیث فوق گفته : «علماء گفتند : سبب امتناع آنها از وارد شدن به خانه ای که تصویر دارد بخاطر معصیت فاحشی است که در آن (مکان) روی می دهد، که به خلقت خداوندی مشابهت کردند، و حتی بعضی از آنها تصویر چیزی است که مورد عبادت قرار می گیرد. اما آن ملائکه، که داخل منزلی نمی شوند که در آن سگ یا تصویر دارد، در واقع ملائکه ای هستند (که برای) رحمت و دعا و استغفار (بندگان خدا) در حال گردش هستند، ولی ملائکه مامور ثبت اعمال انسان داخل هر خانه ای می شوند، و در هیچ شرایطی از بنی آدم جدا نخواهند شد، زیرا آنها مسئول ثبت اعمال انسانها هستند» "شرح مسلم" (14/84) با اختصار.
و علامه عبد الرحمن مبارکفوری صاحب "تحفة الأحوذی" (8/72) گفته : « ( لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِکَةُ) یعنی ملائکه رحمت داخل نمی شوند نه ملائکه مامور ثبت اعمال انسان، و نه ملائکه مرگ».
همچنین امام ابن اثیر در "النهایة" (4/789) گفته : «منظور ملائکه ای هستند که (در زمین) در حال گردش اند، نه ملائکه مامور ثبت اعمال و یا ملائکه ای که در هنگام مرگ آدمی حاضر خواهند شد».
و امام سیوطی می گوید : «خطابی گفته : منظور آن ملائکه ای هستند که برای رحمت و برکت (بر ساکنان روی زمین) نازل می شوند، نه ملائکه مامور ثبت اعمال» "شرح النسائی" (1/141).
نکته بعد آنکه : تصاویری مانع از دخول ملائکه رحمت می شوند که مورد احترام قرار می گیرند، مثل تصاویر نصب شده بر در و دیوار یا قاب و یا پرده و تابلو فرش و امثال آنها، و یا تندیس و مجسمه ای که بقصد زیبایی یا دکور نگهداری می شوند.
علامه ابن باز می گوید : «.. اما اگر تصویر بر فرش زیر پا باشد، یا بر روی بالش و تختی که روی آن می نشینند باشد، و یا بر پشتی باشد، این تصاویر بلا مانع هستند، زیرا تصاویر آن مورد اهانت و بی احترامی قرار می گیرند، و (در حدیث) ثابت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم پرده ای را (بر در حجره) عایشه دید که بر آن تصاویری وجود داشت، خشمگین شد و دستور داد آنرا بردارد، عایشه رضی الله عنها نیز آن پرده را برکند و از آن دو بالش تهیه کرد که پیامبر علیه الصلاة والسلام بر آن تکیه می داد..» "فتاوی نور علی الدرب" (1/235، 236).
و علامه ابن عثیمین می گوید : «تصویر هرگاه مورد اهانت و بی حرمتی قرار می گیرد، چه (تصویر) روی فرش باشد و یا بالش و پشتی، اکثر علماء گفتند که (این نوع) جایزند، و بر این اساس مانع ورود ملائکه به آن مکان نمی شوند، زیرا اگر مانع می شد (این نوع تصاویر نیز) ممنوع می شد» "لقاء الباب المفتوح" (85/6) .
منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).
والله اعلم
وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com