::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869635 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169222813 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

اگر کسی بخواهد اموالش را بگیرد آیا می تواند متجاوزگر را بکشد؟
شماره فتوى 8837

تعداد بازديد 5813

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-20

 

شخصی همراه من بیرون می رود و بعد می خواهد با زور و نیرو اموالم را بگیرد، و حتی قصد کشتم را می کند، من هم فرصت را از او می گیرم تا او را بکشم، حکم آن چه خواهد شد؟


الحمدلله،

کسی که مورد تجاوز و حمله قرار گیرد و بخواهند اموالش را بگیرند، او می تواند از خود دفاع کند، البته با کم هزینه ترین راه ممکن، حتی اگر منجر به کشتن متجاوزگر شود، ولی نباید در همان ابتداء قصد کشتن او را داشته باشد.

دلیل آن روایت ابوهریره رضی الله عنه است که گفت : «جَاءَ رَجُلٌ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : یَا رَسُولَ اللَّهِ ، أَرَأَیْتَ إِنْ جَاءَ رَجُلٌ یُرِیدُ أَخْذَ مَالِی ؟ قَالَ : فَلَا تُعْطِهِ مَالَکَ . قَالَ : أَرَأَیْتَ إِنْ قَاتَلَنِی ؟ قَالَ : قَاتِلْهُ ؟ قَالَ : أَرَأَیْتَ إِنْ قَتَلَنِی ؟ قَالَ : فَأَنْتَ شَهِیدٌ . قَالَ: أَرَأَیْتَ إِنْ قَتَلْتُهُ ؟ قَالَ هُوَ فِی النَّارِ» مسلم (140).

یعنی : «مردی خدمت رسول الله صلی الله علیه وسلم آمده و گفت: یا رسول الله اگر مردی آمده و خواست مالم را بگیرد؟ فرمود: به او نده! گفت: اگر با من جنگید چه؟ فرمود: با او بجنگ. گفت: اگر مرا کشت؟ فرمود: تو شهیدی. گفت: اگر من او را کشتم؟ فرمود: او در دوزخ است».

امام نووی در شرح این حدیث می گوید : «دلیل بر جواز کشتن متجاوزگر بر مال بدون حق است، چه مال کم باشد یا زیاد، چون حدیث عام است، این رأی جمهور علماء است، اما بعضی از یاران مالک گفتند : اگر متجاوزگر از او مقدار کمی بخواهد مثل لباس یا غذا، او (یعنی صاحب مال) حق کشتنش را ندارد، زیرا این چیزها زیاد ارزشمند نیستند (که بخواهد بخاطر آن شخصی را بکشد)، اما رأی صواب قول جمهور است. با این وجود دفاع از حریم بدون هیچ اختلافی واجب است، ولی در مورد کشتن متجاوزگر بقصد دفاع از خویشتن در مذهب ما (شافعیه) و سایز مذاهب اختلاف هست؛ دفاع از مال جایز است ولی واجب نیست، و خدا بهتر می داند. و اما این فرموده نبوی صلی الله علیه وسلم که فرمود : «مالت را به او نده» بدین معنا نیست که ندادن مال به او بر شخص لازم باشد و یا دادن آن حرام باشد».

و در کتاب دائرة المعارف فقهی آمده : «هرگاه شخصی بر انسانی متعرض شود و قصد تجاوز بر جان یا خانواده یا مالش را داشت، در آنصورت اگر امکان رد تجاوز او با کم هزینه ترین راه ممکن بود باید همان راه را درپیش گیرد، و اگر هم جز با درگیر شدن با متجاوزگر راهی نبود، (می تواند با او درگیر شود و بجنگد) اگر در این بین دفاع کننده کشته شد او شهید است، و اگر هم متجاوزگر کشته شد نه قصاصی بر قاتل است و نه دیه، این حکم کلی در مذاهب بود ..».

"الموسوعة الفقهیة" (32/318).

و منظور از دفاع کم هزینه، یعنی : اگر با سخن گفتن امکان دفع متجاوزگر بود پس دیگر زدن او جایز نیست، اگر هم با سخن گفتن دفع نشد می تواند با ساده ترین چیزی که گمان دفع وی بوسیله آن برود او را بزند، اگر مثلا گمان این باشد که با زدن عصا امکان دفعش هست دیگر حق ندارد با آهن او را بزند، و اگر دست به فرار زد نباید او را بکشد، و اگر او را زد و بر اثر آن متوقف شد دیگر دوباره او را نزند، و اگر ترسید که متجاوزگر می خواهد او را بکشد، او نیز می تواند وی را بزند حتی اگر منجر به کشتن یا قطع عضو متجاوزگر شود.

نگاه کنید به : "کشاف القناع" (6/154).

علامه ابن عثیمین می گوید : «اگر کسی بقصد کشتن یا گرفت مال و یا هتک ناموس به شخصی هجوم ببرد و دفع تجاوز او جز با قتل ممکن نبود، پس می توان او را کشت. اگر کسی بگوید : دلیل چیست؟ می گوئیم : از پیامبر صلی الله علیه وسلم ثابت شده که وقتی مردی نزد ایشان آمد و گفت : (یا رسول الله اگر مردی آمده و خواست مالم را بگیرد؟ فرمود: به او نده! گفت: اگر با من جنگید چه؟ فرمود: با او بجنگ. گفت: اگر مرا کشت؟ فرمود: تو شهیدی. گفت: اگر من او را کشتم؟ فرمود: او در دوزخ است) اما به یک شرط : باید بگونه ای باشد که دفع تجاوز او جز با کشتن ممکن نباشد، اگر بدون کشتن ممکن بود دیگر قتل او (متجاوزگر) جایز نیست، مثلا صاحب مال از متجاوزگر قوی تر باشد و توانایی این را داشت که او را بگیرد و ببندد و از شر او سالم بماند که دیگر کشتنش جایز نیست، زیرا با راه آسانتری امکان دفع تجاوز وجد دارد و باید همان را درپیش گیرد» "لقاء الباب المفتوح" (82/12).

 

نکته مهم : باید این مسئله را هم مراعات نمود که : گاهی با زدن یا کشتن متجاوزگر چه بسا مفسده ای حاصل شود، خصوصا در شرایطی که امکان اثبات تجاوز او – در نزد محکمه – وجود نداشته باشد، که در آنصورت منجر به زندان یا مجازات شخص ضارب هم خواهد شد، و یا مفسده بزرگتری مثلا منجر به تحریک و کینه مجرم یا ورثه او بشود، پس گاهی گذشت از مال شر کمتری در پی دارد.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com