آیا جایز است بر حیوانات نامی انتخاب کرد؟
الحمدلله،
ایرادی ندارد که حیوانی را با اسم مناسبی نامگذاری کرد، امام بخاری از انس رضی الله عنه روایت کرده که گفت : « کَانَ لِلنَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَاقَةٌ تُسَمَّی الْعَضْبَاءَ لَا تُسْبَقُ » بخاری (2872). یعنی : « پیامبر صلی الله علیه وسلم شتری بنام عضباء داشت که هیچ شتری از آن، سبقت نمی گرفت».
و باز از انس رضی الله عنه روایت کرده که گفت : « کَانَ فَزَعٌ بِالْمَدِینَةِ فَاسْتَعَارَ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَرَسًا مِنْ أَبِی طَلْحَةَ یُقَالُ لَهُ "الْمَنْدُوبُ" فَرَکِبَ فَلَمَّا رَجَعَ قَالَ : مَا رَأَیْنَا مِنْ شَیْءٍ وَإِنْ وَجَدْنَاهُ لَبَحْرًا » بخاری (2627) ومسلم (2307).
یعنی : مردم مدینه (از ترس دشمن) دچار وحشت شدند. پیامبر صلی الله علیه وسلم اسب ابوطلحه را که مندوب نام داشت به عاریت گرفت (تا از جریان، آگاه شود). سوار شد و وقتی بازگشت فرمود : ما هیچگونه وحشتی ندیدیم مگر اینکه این اسب، مانند دریا میخروشید».
امام بغوی می گوید : «این حدیث بیانگر جواز نامگذاری کردن چهارپایان است، و عادت عرب اینگونه بود که حیوانات و ابزار جنگ را با اسمی نامگذاری می کردند که با آن شناخته می شد، البته بجر اسم جامع» "شرح السنة" (8 /222) .
و امام بخاری بابی را تحت عنوان « نام گذاری اسب و الاغ » در صحیح خود آورده است، سپس احادیثی در این باب روایت کرده، از جمله اینکه از سهل رضی الله عنه روایت کرده که گفته : «کَانَ لِلنَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم فِی حَائِطِنَا فَرَسٌ یُقَالُ: لَهُ اللُّحَیْفُ أو اللُّخَیْفُ». (بخاری:2855)
یعنی : نبی اکرم صلی الله علیه وسلم در باغ ما اسبی داشت که آنرا لُحَیف یا لُخَیف می گفتند.
و از معاذ رضی الله عنه روایت کرده که گفت : «کُنْتُ رِدْفَ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم عَلَی حِمَارٍ یُقَالُ لَهُ: عُفَیْرٌ». یعنی : پشت سر پیامبر صلی الله علیه وسلم بر الاغی سوار بودم که عُفیر نام داشت. (بخاری:2856)
و نقل است که ابودرداء رضی الله عنه شتری داشت که «دمون» نام داشت.
این را ابن مبارک در "الزهد" (1173) روایت کرده است.
و همینطور ابوقتاده رضی الله عنه اسبی داشت که «جراده» نامیده می شد. بخاری (2854).
امام مناوی بعد از ذکر بعضی از این روایت، می گوید : «نامگذاری اسب و قاتر و الاغ و همینطور سایر چهارپایان با اسم خاصی که از جنس خودشان نباشد مشروع است» فیض القدیر (5 /220) .
و نگاه کنید به : "زاد المعاد" (1 /132-134) ، "الموسوعة الفقهیة" (11/338) .
منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).
والله اعلم
وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com