::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7064069 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169305300 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119353 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم خواندن اناشید و سرود اسلامی در داخل مسجد
شماره فتوى 8893

تعداد بازديد 5880

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-01

 

گاهی بمناسبت افتتاح مسجد تازه تحدیث، و یا بعد از نماز تراویح افرادی در داخل مسجد سرود اسلامی می خوانند، آیا چنین چیزی جواز دارد؟ 


الحمدلله،

اناشید یا سرود اسلامی ؛ اگر شعر خوب و زیبایی داشته باشد، ایرادی ندارد که در داخل مسجد یا خارج آن خوانده شود، زیرا ثابت شده است که حسان بن ثابت رضی الله عنه در داخل مسجد شعر را با صدای بلند می خواند و رسول خدا صلی الله علیه وسلم نیز آنجا حضور داشتند.

امام بخاری و مسلم و ابوداود روایت می کنند که : « أَنَّ عُمَرَ مَرَّ بِحَسَّانَ وَهُوَ یُنْشِدُ الشِّعْرَ فِی الْمَسْجِدِ فَلَحَظَ إِلَیْهِ فَقَالَ قَدْ کُنْتُ أُنْشِدُ وَفِیهِ مَنْ هُوَ خَیْرٌ مِنْکَ، ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَی أَبِی هُرَیْرَةَ فَقَالَ أَنْشُدُکَ اللَّهَ أَسَمِعْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ أَجِبْ عَنِّی اللَّهُمَّ أَیِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ قَالَ اللَّهُمَّ نَعَمْ» بخاری (3212) ومسلم (2485) وأبو داود (5013).

یعنی :« عمر بن خطاب داشت در مسجد می‌گشت، حسّان هم با صدای بلنی شعر می‌خواند، عمر به حالت عصبانیت به او نگاه کرد، حسّان گفت: من زمانی در این مسجد شعر می‌خواندم که از شما بهتر در آن بود (منظورش پیغمبر صلی الله علیه وسلم بود)، آنگاه حسّان رو به ابو هریره کرد و گفت: شما را بخدا قسم می‌دهم، آیا از پیغمبر صلی الله علیه وسلم نشنیدی که به من می‌گفت: از طرف من جواب اشعار هجو مشرکین را بده، خداوندا! حسّان را به وسیله جبرئیل یاری کن؟ ابو هریره گفت: بلی، شنیدم».

امام نووی در شرح آن گفته : «این حدیث دلیل بر جواز خواندن شعر مباح با آواز بلند در مسجد است، و دلیل بر استحباب آنست اگر اشعار نشید در مدح اسلام و مسلمین باشد و یا در هجو کفار و تشویق بر جنگ با آنان یا تحقیر باشد» " شرح صحیح مسلم " (16/46).

و از جناب علامه ابن باز درباره شنیدن اناشید در مسجد سوال شد، پاسخ داد : «اناشید عربی اسلامی که فایده ای در مقام علم و تعلیم دارد ایرادی ندارد، هرگاه در مسجد حلقه علم باشد و یا واعظی مردم را وعظ می دهد و مردم را یادآوری می کند و بعضی اشعار مفید را می خواند (این ایرادی ندارد)، و اناشید شرعی و پاک و مفید بدون ایراد هستند، حسان رضی الله عنه در مسجد پیامبر علیه الصلاة والسلام شعر را با آواز بلند می خواند» بنقل از سایت رسمی جناب شیخ ابن باز .

جای تاسف دارد که امروزه اکثر اناشید از مسیر آن منحرف شده است، هم در موضوعات آن و هم در کلمات و اشعار و حتی در لحن و طریقه ی ادایش، و گاهی بهمراه ساز و موسیقی است که اگر اینگونه باشد شنیدن آن جایز نیست نه در مسجد و نه خارج آن ..

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com