::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

شوهرش او را تهدید کرده که اگر نقاب را کنار نگذارد او را طلاق می دهد
شماره فتوى 8909

تعداد بازديد 5953

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-05

 

زن مسلمانی که نقاب می زند و شوهر دارد، شوهرش او را مختار کرده است : یا طلاق یا ترک نقاب! آیا این زن نقاب را برگزیند یا طلاق و جدایی؟


الحمدلله،

شوهر نمی تواند همسرش را مجبور به ترک نقاب کند، زیرا اینکار او مخالف با شرع است، و زن هم نبایستی از شوهرش در این موارد اطاعت کند، زیرا در معصیت اطاعت کردن از مخلوق روا نیست.

لیکن .. اگر شوهر او را تهدید به طلاق کند و زن بداند که در این تهدیدش جدی است و قصد ترساندنش را ندارد، در اینحالت زن می تواند نقابش را کنار بگذارد، چون او مُکرَه است، و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِی الْخَطَأَ وَالنِّسْیَانَ وَمَا اسْتُکْرِهُوا عَلَیْهِ» صحیح سنن ابن ماجة (1662).

یعنی : « همانا خداوند از امت من خطا و فراموشی و آنچه بر آنها بطور اکراه و اجبار وارد شود مورد بازخواست نخواهند شد».

سوالی بر جناب شیخ ابن عثیمین عرضه شد : زنی به دلیل اینکه صورتش را می پوشاند شوهرش می خواهد او را طلاق دهد، و بار دیگر او را تهدید کرده که اگر مویش را بپوشاند طلاقش می دهد، آنها در خارج زندگی می کنند، آیا این اکراه هست و می تواند خواسته شوهر را عملی کند در حالتی که طلاق اول یا دوم باشد؟

پاسخ داد : «اگر این (تهدید برای) طلاق سوم باشد، آری، زیرا در اینحالت رجعتی درکار نیست و زن مکره است، اما اگر (تهدید برای طلاق) اول یا دوم است نباید خواسته او را اجابت کند .. و همچنان صورت و موی سر را بپوشاند، از الله متعال مسئلت داریم که او را ثابت قدم بگرداند و شوهرش را هدایت دهد، والله تعالی اعلم».

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com