::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم فروش لباسهای حرام به کفار
شماره فتوى 8911

تعداد بازديد 5988

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-06

 

من ساکن سریلانکا هستم و شغل من در حوزه صادرات البسه به آمریکا و اروپا است، اغلب ساکنان اینجا هم غیر مسلمان هستند و در فروشگاهها لباسهایی بفروش می رسند که پوشش آنها در اسلام جایز نیست، مثل دامن های کوتاه و شلوارهای تنگ، آیا درآمد من به سبب فروش اینگونه البسه به غیر مسلمانان حلال است یا خیر؟


الحمدلله،

خدای متعال مؤمنان را امر فرموده که در خوبی ها  نیکی ها و تقوا با هم همکاری کنند و در عین حال در گناه و حرام  با کسی همکاری نکنند، چنانکه می فرماید : « وَتَعَاوَنُواْ عَلَی الْبرِّ وَالتَّقْوَی وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَی الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» (مائده 2). یعنی : « و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید».

نزد اهل علم یک قاعده هست که می گوید : «وسیله ها نیز حکم مقاصد را دارند»، یعنی هرآنچه موجب انجام حرام بشود و یا به حرام منتهی شود، آن نیز حرام است.

فروش لباسهای حرام مثل دامن کوتاه و شلوار تنگ و غیره که زن آنها را می پوشد و از خانه بیرون می رود، بدون شک حرام هستند، زیرا فروش آنها منجر به تبرج و خودآرائی حرام و شعله ور کردن فتنه در بین مردان خواهد شد، و غالب زنانی که اینگونه لباسها را می خرند از آنها در خارج خانه استفاده می کنند، لذا فروش آن به اینگونه زنان به معنای همکاری در گناه و ترویج فحشاء و بی اخلاقی بین مردم است.

شیخ الاسلام ابن تیمیه می گوید : «هر لباسی که گمان غالب (آدم) بر آن شکل گیرد که پوشیدن آن منجر به یاری رساندن بر معصیت است، در آنصورت : فروش و دوختن آن برای کسی که از آن در جهت معصیت استفاده می کند جایز نیست» " شرح العمدة " ( 4 / 386 ) .

حتی فروش و صادرات این نوع لباسها به زنان کافر نیز همین حکم را دارد، زیرا بر طبق قول راجح کفار نیز مانند مسلمین مخاطبان فروح شریعت (یعنی احکام دین اسلام) هستند، یعنی هرآنچه بر مسلمانان واجب است بر کفار نیز واجب است، و هرآنچه بر مسلمانان حرام است بر آنان نیز حرام است و روز قیامت به دلیل تخلف از این احکام مورد بازخواست و مجازات قرار می گیرند، دلیل آن این فرموده باری تعالی درباره اهل دوزخ است : « مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ * قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ * وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ * وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ * وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ» (مدثر 42-46). یعنی : « (اهل بهشت از دوزخیان سؤال می‏کنند) چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟ می‏گویند: ما از نمازگزاران نبودیم، و اطعام مستمند نمی‏کردیم، و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم، و همواره روز جزا را انکار می‏کردیم».

الله متعال خبر دادند که آنها در روز قیامت مجازت می شوند، و مجازات آنها دوزخ است، و وقتی درباره علت آن سال می شوند اینگونه بیان می کنند که نماز نخواندند و نیازمندیهای مستمندان را برآوده نمی کردند، یعنی با وجود آنکه منکر روز قیامت بودند به دلیل ترک این اعمال نیز مجازات می شوند.

بطور خلاصه : فروش اینگونه لباسها به کسی که گمان غالب در مورد او چنین باشد که در جهت گناه از آن استفاده می کند، حرام است، چه خریدار مسلمان باشد یا از کفار ..

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com