::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312996 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170148410 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120244 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم نگاه کردن به دختران نابالغ و مصافحه با آنها
شماره فتوى 8912

تعداد بازديد 5938

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-06

 

در مورد دخترانی که هنوز به بلوغ جسمی نرسیده اند؛ چه وقت نباید به آنها نگاه کرد و دست داد؟ در کدام سن ؟


الحمدلله،

اولا : اهل علم اتفاق نظر دارند که نگاه کردن به دختران خردسال و مصافحه با آنان اگر همراه با شهوت و لذت باشد، حرام است.

دوما : اما اگر توأم با شهوت و لذت نباشد؛ در آنصورت : بعضی از فقهاء حدی را بیان کرده اند که معمولا دختر در آن حد موجب تحریک شهوت می شود، هرگاه به این حد رسید پس نگاه کردن به وی و مصاحفه با او جایز نیست، و اگر به این حد نرسیده باشد – که موجب برانگیخته شدن شهوت شود – ایرادی ندارد به او نگاه کرد و یا دست داد، و آنچه گفتیم مذهب مالکیه و رأی صحیح تر نزد شافعیه است.

ولی حنفیه و حنابله گفتند : هرگاه دختر خردسال به سن ده سالگی رسید، پس عورت او بمانند عورت زن بالغ است که هم باید خود را بپوشاند و هم نگاه کردن و لمس و مصافحه او جایز نیست.

در کتاب دائرة المعارف فقهی آمده : «حنفیه معتقدند که تا ده سالگی عورت کودک – چه دختر باشد یا پسر –  مغلظه است، و عورت او بعد از ده سالگی بمانند عورت افراد بالغ است (هرچند بالغ نشده باشد) ..

و رأی صحیح تر نزد شافعیه : جواز نگاه کردن به دختر خردسالی است که برانگیزاننده شهوت نیست، زیرا او در این حد مظنه شهوت نیست، بجز نگاه کردن به فرج که جایز نیست.

و حنابله گفتند : اگر دختر خردسال در سن ده سالگی باشدف عورت او در نزد مردهای بیگانه تمام بدنش است» "الموسوعة الفقهیة الکویتیة" (31/52).

و نگاه کنید به : "حاشیة ابن عابدین" (1/407، 408) ، "البحر الرائق" ابن نجیم حنفی (1/285) ، "مغنی المحتاج" (3/130) ، "حاشیة العدوی" (1/185، 336) ، "کشاف القناع" (1/266) ، "المغنی" (7/462) .

علامه ابن عثیمین – از فقهای معاصر – رأی شوافع را برگزیده، ایشان گفتند : «عورت دختر خردسال حکمی ندارد، و بر او واجب نیست که صورت و گردن و دست و پایش را بپوشاند، و لازم هم نیست او را به آن ملزم ساخت، لیکن هرگاه به حدی رسید که شهوت مردان را تحریک کند پس برای دفع فتنه و شر حجاب کند، و البته این (حد) در مورد افراد مختلف متفاوت است، بعضی از آنها زودتر (از بقیه) رشد می کنند و بعضی بلعکس».

برای توضیحات بیشتر به فتوای (5242) مراجعه کنید.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com