::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312776 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170146232 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120240 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم حجاب زن مقابل مردی که جنون و اختلال عقلی دارد
شماره فتوى 8918

تعداد بازديد 6010

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-07

 

من با شوهرم همراه خانواده اش مشترکا در یک خانه زندگی می کنیم، برادر شوهرم از عدم رشد عقل رنج می برد و لذا هیچ کاری هم ندارد و بیشتر اوقات در خانه است، می دانم که بر شوهرم لازمست تا از او مراقبت و نگهداری کنند، ولی آیا بر من واجب است نزد او حجاب کاملی داشته باشم؟


الحمدلله،

برادران شوهر و همینطور بستگانش – بجز پدر و فرزندانش – همه در حق شما نامحرم هستند، باید در حضور آنها حجاب کامل داشته باشید، حتی تاکید رعایت حجاب نزد اقارب شوهر بیشتر است، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « إِیَّاکُمْ وَالدُّخولَ عَلَی النِّسَاءِ ، فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ: یَا رَسُولَ الله ، أَفَرَأَیْتَ الْحَمْوَ ؟ قَالَ: الْحَمْوُ الْمَوْتُ » بخاری (5232) ومسلم (2172).

یعنی : « از وارد شدن بر زنان بپرهیزید. مردی از انصار گفت: اگر آن مرد برادر یا از خویشاوندان شوهرش باشد چطور؟ فرمودند : «آن (فتنه‌اش بیشتر و مانند) مرگ است».

لیث بن سعد گفته : الحمو یعنی برادر شوهر و سایر بستگان او، پسر عمو و مثل آن ..

بنابراین مادام که شما همراه خانواده شوهرتان زندگی می کنید بایستی در نزد برادران او و برادرزاده های شوهر که به سن شهوت رسیده اند حجاب کامل را رعایت کنید، و با هیچیک از آنان خلوت نکنید، و در نزد آنها از معطر ساختن خود اجتناب کنید.

همچنین دست دادن با آنها و یا شوخی کردن و مزاح جایز نیست، البته سخن گفتن با آنان – بدون ناز و کرشمه – ایرادی ندارد، چنانکه می فرماید : « فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا » (احزاب 32). یعنی : « به گونه‏ای تحریک انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید».

و اگر یکی از بردارن شوهر شما دچار اختلال عقلی است بگونه ایکه مسائل زنان را درک نمی کند و بدانها تمایلی ندارد و شهوت نداشته باشد، در آنصورت او جزو افرادی است که در این آیه مستثناء شده است : « وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ .. أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ » (نور 31). یعنی : « زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان .. یا مردان ‌بی‌رغبت‌ به‌ زنان‌ که‌ پیرو شمایند».

یعنی زن‌ مسلمان‌ می‌تواند، قسمت‌های‌ مجاز از زینت‌ خود را در برابر مردانی‌ که‌ تابع‌ خانواده‌اند مانند مرد بی‌ شهوت‌ آشکار سازد، زیرا اینان‌ فقط به‌ دنبال ‌نان‌ و آب‌ خویش‌اند و هیچ‌ یک‌ به‌ زنان‌ شهوت‌ و حاجتی‌ ندارند، پس زن می تواند در نزد او مثل سایر محارمش حجاب نداشته باشد، البته به آن میزانی که معمولا پوشیده نمی شود مثل سر و صورت و ساعد و پا و گردن ..

اما اگر امور زنان را درک میکند و به آنها تمایل داشته باشد، در آنصورت او هرچند اختلال عقلی دارد اما مثل سایر مردان بیگانه است که باید در نزد او حجاب کامل رعایت کرد.

امام ابن قدامه می گوید : «مردانی که شهوتشان نمانده چه به دلیل کهنسالی باشد یا ناتوانی جنسی یا بیماری که امید بهبودی در آن نباشد و یا خصی باشد .. و نیز فرد مخنثی که شهوت ندارد، حکم چنین افرادی - در نگاه کردن - مثل محارم است، به دلیل فرموده باری تعالی : «أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ» (نور 31). یعنی : « مگر برای مردان ‌بی‌رغبت‌ به‌ زنان‌ که‌ پیرو شمایند». یعنی مردانی که حاجتی به زنان ندارند، و ابن عباس گفته : او کسیست که زنان از او شرم نمی کنند، و باز از وی نقل است که گفته : منظور انسان مخنثی است که قدرت انتصاب ندارد.

و از مجاهد و قتاده نقل است : کسی که نیاز و حاجتی به زنان در او نیست.

پس اگر فرد مخنث دارای شهوت باشد و امر زنان را بشناسد؛ او در حکم سایر نامحرمان است، زیرا عایشه روایت کرده : « کَانَ یَدْخُلُ عَلَی أَزْوَاجِ النَّبِیِّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مُخَنَّثٌ فَکَانُوا یَعُدُّونَهُ مِنْ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ، قَالَ فَدَخَلَ النَّبِیُّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَوْمًا وَهُوَ عِنْدَ بَعْضِ نِسَائِهِ، وَهُوَ یَنْعَتُ امْرَأَةً، قَالَ: إِذَا أَقْبَلَتْ أَقْبَلَتْ بِأَرْبَعٍ، وَإِذَا أَدْبَرَتْ أَدْبَرَتْ بِثَمَانٍ، فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «أَلَا أَرَی هَذَا یَعْرِفُ مَا هَاهُنَا لَا یَدْخُلَنَّ عَلَیْکُنَّ» قَالَتْ: فَحَجَبُوهُ». یعنی : «مردی مخنث بر همسران پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد می شد و آنان او را جزو مردانی که تمایل و نیازی به زنان ندارد می پنداشتند، روزی آن فرد مخنث حضور داشت و از (زیبایی) زنی تمجید می کرد و می گفت : اگر از جلو به او بنگری، چهار چین خوردگی، و اگر از پشت سر، به او نگاه کنی، هشت چین خوردگی می بینی، پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد شد و وقتی او را دید به همسرانش فرمود : آیا نمی بینید که او این مسائل را حس می کند، چنین کسی را نزد خود راه ندهید. عایشه گفت : همسران پیامبر صلی الله علیه وسلم از آن به بعد از او حجاب کردند» روایت مسلم». "المغنی" (7/463) .

و از جناب علامه ابن جبرین سوال شد : شخصی که عقب ماندگی عقلی دارد و بالغ است، آیا بر زنان واجب است از او حجاب کنند؟

پاسخ داد : «اگر عقب ماندگی عقلی او شدید باشد بگونه ایکه عقل و فهمی نداشته باشد، و معانی را درک نمی کند و شهوتی ندارد که او را به نظر کردن و لمس کردن سوق دهد، و تمایلی به سوی زنان ندارد و مثل کودکی است یا حتی پایین تر از او، در آنصورت نیازی به حجاب کردن نزد او نیست، و او داخل در این آیه می شود : «أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ» (نور 31). یعنی : « مگر برای مردان ‌بی‌رغبت‌ به‌ زنان‌ که‌ پیرو شمایند».

اما اگر بعضی از این موارد را درک کند، و (اندک) تمایلی به سوی زنان داشته باشد، و از کلام او روشن شود که وی حس شهوت دارد، پس نباید بر زنان وارد شود و زنان باید از او حجاب کنند، به دلیل حدیث ام سلمه که در آن آمده : فرد مخنثی در منزل او با برادرش (یعنی برادر ام سلمه) سخن می گفت : ای عبد الله! اگر خداوند، فردا طائف را برای شما فتح کرد تو با دختر غیلان ازدواج کن، زیرا اگر از جلو به او بنگری، چهار چین خوردگی، و اگر از پشت سر، به او نگاه کنی، هشت چین خوردگی می بینی. پیامبر صلی الله علیه وسلم خطاب به همسرانش فرمود : «چنین کسانی را نزد خود راه ندهید» به روایت بخاری و دیگران» "فتاوی الشیخ ابن جبرین".

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com