::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7108714 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169316223 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119365 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

پدرش گفته که اگر نقاب بزنی مادرت طلاق باشد!
شماره فتوى 8920

تعداد بازديد 5844

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-07

 

دوستم دختری است که نقاب می زند، مدتی است که در درسهایش افت کرده و پدرش گفته که سبب آن نقابی است که بر صورت می زند! و گفته اگر نقابت بزنی مادرت طلاق شود، حال او چکار کند؟


الحمدلله،

از الله متعال مسئلت داریم که این دختر را بر حق و طاعت خداوند ثابت قدم و پدرش را هدایت کند. پدر باید بداند که اگر دخترش نقاب می زند این نشانه استقامت و عفاف اوست، و نقاب ربطی به افت تحصیلی ندارد، و سرزنش کردن دختر به دلیل آنکه نقاب می زند نشانه ضعف ایمان است، کدام مسلمان عاقل حاضر است خانواده اش را بخاطر التزام دخترش به نقاب و حجاب به فروپاشی بکشاند؟!

و اما معلق ساختن طلاق بر چیزی مورد اختلاف اهل علم است که آیا در صورت وقوع آن چیز طلاق روی می دهد یا خیر؟

جمهور علماء گفتند : هرگاه شرط معلق بر طلاق حاصل شد، طلاق روی می دهد.

و عده ای از علماء – از جمله شیخ الاسلام ابن تیمیه – گفتند : بستگی به نیت مرد دارد؛ اگر قصد او واقعا طلاق و جدایی باشد، پس با واقع شدن شرط طلاق روی می دهد، ولی اگر قصد او تهدید و ترساندن باشد نه جدایی، پس حکم سوگند را دارد و اگر شرط حاصل شد باید کفاره سوگند بدهد.

برای توضیحات بیشتر به فتوای (6020) مراجعه کنید.

و اما به اصل سوال بپردازیم : آیا این دختر از پدرش اطاعت کند و نقاب نزند یا همچنان نقاب بزند حتی اگر منجر به طلاق مادرش شود؟

این جای تفصیل دارد : اگر این طلاق اول یا دوم باشد، پس معتقدیم که نباید دختر ترک نقاب کند و اطاعت نکند، اما اگر طلاق سوم باشد از آنجائیکه رجعتی درکار نخواهد بود پس دختر مُکره است و می تواند ترک نقاب کند، و در عوض بقدر توانایی از راه دیگری استفاده کند و بدون ضرورت از خانه بیرون نرود تا آنکه الله متعال امورات را برایش آسانتر می کند، و پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید : «إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِی الْخَطَأَ وَالنِّسْیَانَ وَمَا اسْتُکْرِهُوا عَلَیْهِ» صحیح سنن ابن ماجة (1662).

یعنی : «همانا خداوند از امت من خطا و فراموشی و آنچه بر آنها بطور اکراه و اجبار وارد شود مورد بازخواست نخواهند شد».

علامه ابن عثیمین در "شرح بلوغ المرام" گفته : «اگر پدر به پسرش بگوید : بیا این ده ریال را بگیر و یک بسته سیگار برایم بخر! آیا ملزم به اطاعت پدرش است؟

جواب : خیر، ملزم به اطاعت او نیست، بلکه بر او حرام است (که از او اطاعت کند)؛ زیرا الله متعال می فرماید : « وَإِنْ جَاهَدَاکَ عَلَی أَنْ تُشْرِکَ بِی مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُمَا » (لقمان 15). یعنی : « و هرگاه والدین تلاش کنند که تو چیزی را همتای من قرار دهی، که از آن آگاهی نداری از ایشان اطاعت مکن».

و اگر به پسرش بگوید : برایم بخر وگرنه مادرت را طلاق می دهم! که متاسفانه از بعضی افرد نادان چنین چیزهایی صادر می شود و به اینگونه تهدیدها متوسل می شوند، آیا این ضرورت است؟

ظاهرا ضرورت محسوب می شود، زیرا ممکن است این فرد ناشی جرئت کند و مادر طلاق شود و طلاق سوم هم باشد، و بنیان خانواده از هم بپاشد.

پس مهم آنست : هرگاه ضرورت ایجاب کند پس آن نیز بمانند سایر محرمات با ضرورت مباح می شود، ولی اگر ضرورت نباشد بر فرزند واجب است که از دستور پدرش سرپیچی کند».

"شرح بلوغ المرام " کتاب البیوع، " فتح ذی الجلال شرح بلوغ المرام " ( 3 / 472 ).

همچنین اگر دختر از جانب پدرش تهدید به کتک یا حبس یا بیرون راندن از منزل شود، تنها به این دلیل که نقاب می زند، برای او جایز است که فعلا ترک نقاب کند تا آنکه الله متعال راه خروجی برایش فراهم می کند، به دلیل فرموده باری تعالی : « فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ» (تغابن 16). یعنی: پس به اندازه ای که می‏توانید تقوای الهی پیشه کنید.

و نصیحت می کنیم که به دعا کردن پناه ببرید و از او تعالی بخواهید که پدرتان را هدایت کند و او را اصلاح نماید، و در ضمن رضی الله عنه جهت تقویت درس خود تلاش کنید و اسباب اصلی افت تحصیلی را بیابید و سعی در برطرف کردن آنها برآیید..

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com