::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869635 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169222524 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم کندن موی سفید از سر یا ریش
شماره فتوى 8940

تعداد بازديد 5859

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-12

 

آیا کندن موی سفید جایز است؟ و آیا فرقی بین موی سفید سر با ریش وجود دارد؟


الحمدلله،

از کعب بن مرة رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود : « مَنْ شَابَ شَیْبَةً فِی الْإِسْلَامِ کَانَتْ لَهُ نُورًا یَوْمَ الْقِیَامَةِ» ترمذی ( 1634 ) و صححه الألبانی.

یعنی : «کسی که مویی در راه اسلام سفید کرده باشد برای او نوری در قیامت خواهد بود».

و از عَمْرِو بْنِ عَبَسَةَ رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: « مَنْ شَابَ شَیْبَةً فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَانَتْ لَهُ نُورًا یَوْمَ الْقِیَامَةِ» ترمذی ( 1635 ) و صححه الألبانی.

یعنی : «کسی که مویی در راه خداوند سفید کرده باشد برای او نوری در قیامت خواهد بود».

و از عبدالله بن عمرو بن عاص رضی الله عنه روایت است که رسول الله  صلی الله علیه وسلم  فرمود : « الشیب نور المؤمن , لا یشیب رجل شیبة فی الإسلام إلا کانت له بکل شیبة حسنة ، ورفع بها درجة» سلسلة الأحادیث الصحیحة (1243) . 

یعنی : «موی سفید نور مؤمن است، مویی سفید نمی کُند مردی در اسلام، بجز اینکه برای هر موی سفید به او حسنه ای تعلق می گیرد و توسط آن درجه اش بالا میرود».

لفظ این حدیث نزد ابو داود به این شکل است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: « لا تنتفوا الشیب، فإنه نور یوم القیامة، من شاب شیبة فی الإسلام کانت له بکل شیبة حسنة، ورفع بها درجة». یعنی : «موی سفید را نکنید، پس همانا آن نوری در روز قیامت خواهد بود و کسی که مویی در راه اسلام سفید کرده باشد برای او بخاطر آن حسنه ای نوشته می شود و خطائی از وی پاک می شود و توسط آن درجه اش بالا می رود». علامه البانی در "سلسلة الصحیحة" (3/247) گفته : روایت ابن حبان (1479) با سند حسن . و شیخ شعیب الأرناؤوط در تحقیقش بر «صحیح ابن حبان» آن را حسن دانسته است.

و از فضالة بن عُبید رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود : «الشیب نور فی وجه المسلم، فمن شاء فلینتف نوره». بیهقی در "الشعب الإیمان" (6388).

 یعنی : «موی سفید نوری است در صورت مؤمن پس هرکس خواست نور خود را با کندن [آن مو] از بین ببرد!». شیخ البانی در «السلسلة الصحیحة» شماره (1244) آنرا صحیح دانسته است.

امام مسلم در صحیح خود (2341) از أنس بن مالک رضی الله عنه روایت کرده که : «یُکْرَهُ أَنْ یَنْتِفَ الرَّجُلُ الشَّعْرَةَ الْبَیْضَاءَ مِنْ رَأْسِهِ وَلِحْیَتِهِ». یعنی : «ناپسند می دانست از اینکه مردی موی سفیدش را از سر و ریشش بکند».

این احادیث بر این دلالت می کنند که کندن موی سفید، چه از موی سر باشد یا ریش مکروه است، و فرقی بین موی سر و ریش در این حکم وجود ندارد، زیرا احادیث وارده عام هستند، و موی سر یا ریش را خاص نکرده است.

امام نووی می گوید : «کندن موی سفید مکروه است، به دلیل حدیث عمرو بن شعیب از پدرش از جدش که از پیامبر صلی الله علیه وسلم نقل کرده که فرمود : « لَا تَنْتِفُوا الشَّیْبَ ، فَإِنَّهُ نُورُ الْمُسْلِمِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ». یعنی : «می سفید را نکنید، چرا که نور مسلمان در روز قیامت خواهد بود». حدیث حسن است و ابوداود و ترمذی و نسائی و دیگران با اسناد حسن روایت کرده اند. همچنین یاران ما (شافعیه) گفتند مکروه است، چنانکه غزالی و بغوی و دیگران بدان تصریح نمودند، و اگر گفته شود : کندن موی سفید به دلیل نهی صریح و صحیح حرام است (سخن) بعیدی نیست، و فرقی بین کندن موی ریش با سر نیست».

و باز در "شرح صحیح مسلم" (8/59) گفته : «یاران ما (شافعیه) و یاران امام مالک (مالکیه) گفتند : مکروه است نه حرام».

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com