::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312840 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170146949 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120241 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم بازی کردن با عروسکهایی که بر شکل انسان یا حیوان هستند
شماره فتوى 8957

تعداد بازديد 5949

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-18

 

از آنجائیکه نقاشی کردن تصویر انسان و حیوان جایز نیست، آیا برای کودکان جایز است که با اسباب بازیهایی که بر شکل انسان یا حیوان هستند بازی کنند؟


الحمدلله،

علامه ابن عثیمین در این باره می گوید : «آن (عروسکی) که رسم کامل ندارد، و تنها بعضی از اعضاء و سر دارد، اما خلقت چهره آن واضح نیست (یعنی چشم و دهان و بینی ندارد)، بدون شک جایز است، و این نوع از همان جنس عروسکی است که عایشه رضی الله عنها با آن بازی می کرد. بخاری (6130)، ومسلم (2440).

اما اگر خلقت (آدمی) در آن (عروسک) بطور کامل (رسم شده) باشد؛ و گویا انسانی مشاهده می شود، خصوصا اگر صدا و حرکت هم داشته باشد، (باید بگویم که) در مورد جواز این نوع چندان به قناعت نرسیدم، زیرا این نوع تماما به خلقت خداوندی شبیه سازی شده، درحالیکه عروسکی که عایشه با آن بازی می کرد مثل این نوع (عروسکهای امروزی) نبود (که تماما شبیه انسان باشد)، با این وجود بطور قطع هم نمی توانم حکم به تحریم بدهم، چرا که برای کودکان رخصتهایی درنظر گرفته شده که برای بزرگسالان در این امورات رخصت داده نشده است، و فطرت کودک بر بازی کردن و سرگرم ساختن خویش است، و مکلف به انجام عبادات هم نیست که بگوئیم وقتش با پرداختن به آن بیهوده هدر می رود، اما اگر انسان خواست احتیاط پیشه کند؛ (بهتر است) سر آن (عروسک) را بکند و یا (صورتش) را بوسیله آتش گرم کند تا نرم می شود و آنگاه فشار دهد تا آثار (چهره اش) محو شود» "مجموع فتاوی" شیخ محمد بن عثیمین رحمه الله (2 / 277- 278).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com