::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7062690 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169304744 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119353 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم کشیدن کاریکاتور
شماره فتوى 8966

تعداد بازديد 5819

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-20

 

از جناب علامه عبد العزیز سوال شد : حکم کشیدن کاریکاتور چیست که در بعضی از روزنامه ها و مجلات مشاهده می شود و در آن بعضی اشخاص را ترسیم می کنند؟


الحمدلله،

«رسم مذکور (یعنی کاریکاتور) جایز نیست، و این از منکرات شایع شده ای است که واجب است ترک شود، به دلیل عموم احادیث صحیح وارده مبنی بر تحریم تصویر هر موجود ذی روحی، چه با دستگاه باشد یا دست یا غیره آندو . از جمله (این احادیث) روایت بخاری در صحیح خود است که از ابوجحیفه رضی الله عنه روایت کرده که گفت : « نَهَی النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم عَنْ ثَمَنِ الْکَلْبِ، وَثَمَنِ الدَّمِ، وَنَهَی عَنِ الْوَاشِمَةِ، وَالْمَوْشُومَةِ، وَآکِلِ الرِّبَا وَمُوکِلِهِ، وَلَعَنَ الْمُصَوِّرَ ». یعنی : «رسول خدا صلی الله علیه وسلم از قیمت فروش سگ، از مزد حجامت، از خال کوبیدن، خوردن ربا و دادن آن، منع فرموده و کسی را که تصویر می کشد، لعنت کرده است».

همچنین حدیثی که در صحیحین از پیامبر صلی الله علیه وسلم آمده که فرمود : «أشد الناس عذاباً یوم القیامة المصورون» یعنی : سخت ترین عذاب روز قیامت از آن تصویرگران است. و باز فرمودند : «إِنَّ أَصْحَابَ هَذِهِ الصُّوَرِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُعَذَّبُونَ، فَیُقَالُ لَهُمْ : أَحْیُوا مَا خَلَقْتُمْ» بخاری (2105) ومسلم (2107). یعنی : « روز قیامت، ترسیم کنندگان این تصاویر عذاب داده خواهند شد. و به آنان گفته می‏شود: آنچه را که آفریده اید، زنده کنید». و احادیث زیاد دیگری که در این مورد وارد شده اند، و چیزی مستثناء نشده مگر آنکه ضرورتی ایجاب کند، به دلیل فرموده الله عزوجل : « وَقَدْ فَصَّلَ لَکُمْ مَا حَرَّمَ عَلَیْکُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَیْهِ » (انعام 119). یعنی : « خداوند آنچه را بر شما حرام بوده، بیان کرده است، مگر اینکه ناچار باشید». از الله متعال مسئلت دارم که مسلمانان را برای تمسک به شریعت و چنگ زدن به سنت پیامبرشان صلی الله علیه وسلم توفیق فرماید، و از آنچه مخالف آنست دور گرداند..» "مجموع فتاوی الشیخ ابن باز" (28/343).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com