::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم مسابقه جنگ بین گاوهای نر
شماره فتوى 8980

تعداد بازديد 5992

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-22

 

از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : در بعضی از کشورها در مناسبات، بین گاوهای نر جنگ ایجاد می دهند (یعنی دو گاو نر را به جان هم می اندازند)، کسی که گاوش برنده می شود مبلغی پول را بعنوان جائزه دریافت می کند، آیا در این مسابقه خلاف شرع وجود دارد، و آیا پولی که صاحب گاو برنده دریافت می کند حلال است؟


الحمدلله،

«اگر در درگیری بین گاوها زیانی به (یکی از آنها) وارد شود، پس انجام آن حرام است، زیرا اذیت و آزار حیوان یا سختی وارد کردن بر آن جایز نیست، و اگر هم زیانی بر آنها وارد نشود باز انجام چنین کاری بیهوه و جزو لهو و لعب است که هیچ خیر و فائده ای در آن نیست، و تنها موجب هدر رفتن وقت می شود، و خرید گاو نر بخاطر شرکت دادن آن در این مسابقات هدر دادن مال است.

و اما اگر این مسابقه و درگیری در مقابل پول باشد، در هر حال (و مطلقا) حرام است (چون مثل قمار است).

پس حکم جنگاندن گاوهای نر به این صورت است : اگر بر گاوها زیان و آسیبی وارد آید، حرام است، اگر در مقابل پول باشد حرام است، و اگر اینگونه نباشد باز هدر دادن مال و وقت است، و در شأن انسان عاقل نیست که چنین کاری کند.

همچنین برادران خود را نصیحت می کنم آنکسانی که به این مسابقات علاقه دارند و اوقات زیادی را در پای تلویزیون صرف مشاهده آن می کنند؛ وقت ارزشمندتر از آنست که صرف این کار بیهوده شود که خیری در آن نیست. وصلی الله علی نبینا محمد» .

لقاء الباب المفتوح لابن عثیمین 52/46.

 

در کتاب " فقه السنة" استاد سید سابق آمده :

«پیامبر صلی الله علیه و سلم از تحریک چهارپایان برعلیه یکدیگر نهی‌کرد.

‌انس بن مالک به خانه حکم بن ایوب وارد شد و در‌یافت‌ که ‌گروهی مرغی را نشانه و هدف تیر خود ساخته و بسوی آن تیر می‌انداختند بدانان‌ گفت‌ : « نَهَی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنْ تُصْبَرَ الْبَهَائِمُ» صحیح، ابوداود (2816).

یعنی : «‌پیامبر صلی الله علیه و سلم  نهی‌کرده است از این‌که حیوانات و جانداران زجرکش شوند یعنی آنها را حبس‌ کنند و بسوی آنها تیراندازی‌کنند تا اینکه می‌میرند».

‌و جابر رضی الله عنه گفت‌ : « نَهَی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنْ یُقْتَلَ شَیْءٌ مِنْ الدَّوَابِّ صَبْرًا» صحیح، ابن ماجة (3188).

یعنی : «پیامبر صلی الله علیه و سلم  نهی ‌کرد از کشتن جانداران بصورت زجرکش»‌.

‌ابن عباس‌ گفت‌: پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود ‌: «لَا تَتَّخِذُوا شیئاً فیه الرُّوحُ غَرَضاً».

یعنی :هرگز جانداری را هدف و نشانه تیر قرار ندهید. صحیح، ابن ماجة ( 3187 ).

چون این عمل عذاب و شکنجه حیوان و تلف‌کردن و اضاعه مال و ازبین بردن ذبح شرعی است و اگر حلال‌گوشت نباشد، منفعت آن از بین می‌رود».

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com