::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312884 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170147206 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120242 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم گوشتهایی که در رستوران کشورهای غیر مسلمان عرضه می شوند
شماره فتوى 9001

تعداد بازديد 5947

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-27

 

در مورد گوشت و مرغ و ماهی که در رستورانهای کشرهای غیر اسلامی عرضه می شوند، آنها روش اسلامی (یعنی روش مورد نظر شریعت اسلام) را مراعات نمی کنند، آیا کافیست که در قت خوردن بسم الله بگوئیم؟


الحمدلله،

«گوشتهایی که در کشورهای کفار عرضه می شود، انواع مختلفی دارند :

- یا ماهی (و موجودات دریایی) هستند، که خوردن آن در هر حال جایز است، زیرا (حرمت یا حلیت آن) بستگی به نحوه ذبح یا ذکر نام خدا ندارد.

- و یا از بقیه انواع (گوشتهاست)؛ در این نوع اگر آنکسانی که گوشتها را تهیه می کنند افرد یا شرکتهایی از اهل کتاب باشند یعنی یهود و نصاری، چنانچه روش کشتار آنها اینگونه شهرت نیافته باشد که بوسیله شوک برق یا خفه کردن یا کوبیدن بر سر حیوان را می کشند – آنگونه که (امروزه) در غرب معروف است – در آنصورت خوردن این گوشتها حلال است، خدای متعال می فرماید : «وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ حِلٌّ لَّکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلُّ لَّهُمْ» (مائده 5). یعنی : «طعام اهل کتاب، برای شما حلال است و طعام شما برای آنها حلال».

و اگر آنها حیوان را با یکی از این شیوه ها می کشند، پس (خوردن) این گوشتها حرام است، زیرا (با این روش کشتار) حیوان بعنوان مخنقه (خفه شده) و موقوذه (حیوانی که بر اثر ضربه یا تیر خوردن بمیرد) قلمداد خواهد شد.

و اما اگر کسانی که این گوشتها را تهیه می کنند غیر یهود یا نصاری باشند، پس گوشت عرضه شده آنها حرام است، الله متعال می فرماید : «وَلاَ تَأْکُلُوا مِمَّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ» (انعام 121). یعنی : «از آنچه‌ نام‌ خدا بر آن‌ برده‌ نشده‌ نخورید وآن‌ قطعا فسق‌ است».

پس بر مسلمان لازمست که تلاش کند و از حرامی که واضح است دوری کند، و از امورات مشتبه (که حرمت یا حلیت آن روشن نیست) خودداری کند تا دینش را سالم نگه بدارد، و بدنش را از تغذیه حرام دور کرده باشد».

شیخ عبد الرحمن البراک

 

(نکته : خدای متعال خوردن گوشت حیوانی که خفه شده باشد (مخنقه) یا بر اثر ضربه کشته شده است (موقوذه) را حرام کرده اند؛ چنانکه می فرماید : «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیَةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ» (مائده 3).

یعنی : «بر شما حرام است (خوردن گوشت) مردار ، خون، گوشت خوک، حیواناتی که به هنگام ذبح نام غیر خدا بر آنها برده شود و به نام دیگران سر بریده شود، حیواناتی که خفه شده‌اند، حیواناتی که با شکنجه و ضربه کشته شده‌اند، آنهائی که از بلندی پرت شده و مرده‌اند، آنهائی که بر اثر شاخ‌زدن حیوانات دیگر مرده‌اند، حیواناتی که درندگان از بدن آنها چیزی خورده و بدان سبب مرده‌اند»).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com