::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312885 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170147257 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120242 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم خوردن ذبایح قادیانی ها و حکم غذا خوردن همراه آنان
شماره فتوى 9011

تعداد بازديد 6030

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-29

 

آیا خوردن غذای قادیانی ها و یا خوردن نزد آنان جایز است؟


الحمدلله،

قادیانیه – که با آن احمدیه نیز گفته می شود – یک فرقه گمراه و منحرف و اصلا دینی جدا از اسلام هستند، و آنان جزو کفار تلقی می شوند، برای توضیحات بیشتر به فتوای (7932) و (366) مراجعه کنید.

بنابراین ازدواج مسلمان با آنان، جایز نیست، و همینطور ذبایح آنان حلال نیست، زیرا در شریعت اسلام ذبایح کفار برای مسلمانان حلال نیست بجز یهود و نصاری، آنهم به شرطیکه بر طبق موازین مطلوب شریعت اسلام ذبح کرده باشند.

اما ذبایح دیگر فرق و ادیان منحرفه از جمله فرقه های بهائیت و قادیانیه حلال نیست، ولی دیگر طعامهایی که نیاز به ذبح ندارند، از قبیل : ماهیان، نانی که می پزند، شیرینی جاتی که درست می کنند – بشرطیکه از مواد حرام در تهیه آن استفاده نکرده باشند – و همینطور محصولات کشاورزی آنان همه حلال و جایز است.

و اما غذا خوردن همراه آنان : مباح است، خصوصا اگر بقصد دعوت و ترغیب آنان به اسلام باشد، ولی کسی که چون آنها را دوست دارد یا به آنها تمایل دارد با آنان غذا می خورد، این جایز نیست و حتی ممکن است به کفر او بیانجامد، زیرا مودت و محبت کفار حرام است. همچنین اگر در حال برپایی شعائر دینی خود باشند، جایز نیست با آنها بماند.

از علماء هیئت دائمی افتاء سوال شد : حکم غذا خوردن و همنشینی و معامله با کفار چیست؟ آیا موجب خروج از دین است؟

پاسخ دادند : «مجرد غذا خوردن با کافر و یا همنشینی با او و معامله یعنی خرید و فروش با آنها و سایر مبادلات دنیوی که ضرری به دین و دنیای مسلمانان نمی رساند، (شخص) را از امت اسلامی خارج نمی کند، و حتی نیکی و احسان در حق کفاری که با ما نمی جنگند معصیت هم نیست .. اما همنشینی با آنها و همینطور غذا خوردن و معامله با آنها اگر بر وجه مودت و برادری و محبت و ولاء روحی باشد، این جایز نیست، بلکه گاهی موجب کفر و خروج از دین اسلام است، (مثل) کسی که از آنان و از دینشان راضی است و آنها را دوست می دارد و یا آنان را بر علیه مسلمانان یاری می رساند و یا مانند اینها والعیاذ بالله، .. خدای متعال می فرماید : « لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُولَئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ» (مجادله 22). یعنی : «هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمی‏یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند؛ آنان کسانی هستند که خدا ایمان را بر صفحه دلهایشان نوشته و با روحی از ناحیه خودش آنها را تقویت فرموده، و آنها را در باغهایی از بهشت وارد می‏کند که نهرها از زیر (درختانش) جاری است، جاودانه در آن می‏مانند؛ خدا از آنها خشنود است، و آنان نیز از خدا خشنودند».

و می فرماید : « یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَی أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» (مائده 51). یعنی : « ای کسانی که ایمان آورده‏اید! یهود و نصاری را ولّی (و دوست و تکیه‏گاه خود،) انتخاب نکنید! آنها اولیای یکدیگرند؛ و کسانی که از شما با آنان دوستی کنند، از آنها هستند؛ خداوند، جمعیّت ستمکار را هدایت نمی‏کند»». " فتاوی اللجنة الدائمة " المجموعة الثانیة ( 1 / 431 – 433 ) .

و باز از همین هیئت سوال شد : آیا ممکن هست که مسلمان با کافر غذا بخورد؟

پاسخ : «اگر غذا حلال باشد جایز است با او غذا بخورد، خصوصا اگر نیازی درکار باشد؛ مثلا مهمان باشد، و یا قصد دعوت وی را به اسلام دارد، و مانند اینها، ضمنا باید بخاطر خدا (نسبت به عقیده او) بغض داشته باشد تا زمانیکه مسلمان می شود» " فتاوی اللجنة الدائمة " (22/413).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com