::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869632 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169222444 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا عقیقه واجب است؟ بر انسان فقیر یا بدهکار چی؟
شماره فتوى 9025

تعداد بازديد 5904

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-31

 

خدای متعال به ما بچه ای عطا فرمودند، شوهرم قصد دارد برای او عقیقه کند اما از آنجائیکه بدهکار است اگر بخواهد حیوان عقیقه بخرد نمی تواند بدهی اش را بدهد، آیا با وجود شرایط مالی که در آن به سر می بریم باز لازمست عقیقه کنیم؟


الحمدلله،

علماء در مورد حکم عقیقه بر سه قول اختلاف دارند : بعضی گفتند : واجب است، و بعضی هم آنرا مستحب دانسته اند، و عده ای از جمله شافعیه و حنابله گفتند : سنت مؤکده است، و بنظر می رسد این آخری راجح باشد. زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «مَنْ وُلِدَ لَهُ وَلَدٌ فَأَحَبَّ أَنْ یَنْسُکَ عَنْهُ فَلْیَنْسُکْ، عَنْ الْغُلامِ شَاتَانِ مُکَافِئَتَانِ، وَعَنْ الْجَارِیَةِ شَاةٌ» أبو داود (2842).

یعنی : «هرکس صاحب بچه ای شد، و دوست داشت برای او ذبح کند؛ پس برای پسر دو گوسفند یکسان و برای دختر یک گوسفند ذبح کند».

علامه عبد المحسن عباد در "شرح سنن ابوداود" گفته : «از ظاهر این حدیث اینگونه برداشت می شود که عقیقه واجب نباشد».

علماء هیئت دائمی افتاء نیز گفتند : «عقیقه سنت مؤکده است، برای پسر دو گوسفند و برای دختر یک گوسفند ذبح می شود، و در روز هفتم (تولد) ذبح شود، و اگر از روز هفتم به تاخیر افتاد جایز است در هر وقتی آنرا ذبح نمود، و بعلت تاخیر آن گناکار نمی شود، هرچند بهتر است تا جائیکه ممکن است آنرا زود انجام داد» " فتاوی اللجنة الدائمة " ( 11 / 439 ).  

هرچند علماء در مورد حکم عقیقه اختلاف نظر دارند، اما با این وجود هیچکدام اختلافی بر سر این مسأله ندارند که انجام عقیقه بر فقیر واجب نیست چه رسد بر انسان بدهکار، چرا که حتی انجام حج – که از عقیقه مهم تر است – بر پرداخت بدهی پیش نمی افتد.

بنابراین انجام عقیقه با توجه به شرایط مالی که دارید بر شما لازم نیست، و ان شاء الله هروقت شرایط مالی بهبود یافت و خواستید می توانید عقیقه کنید.

از علماء هیئت دائمی افتاء سوال شد : صاحب چند فرزند هستم ولی به سبب تنگی رزق و روزی برای هیچکدام عقیقه نکردم، چون کارمند هستم و حقوقم محدود است و تنها کفایت مخارج ماهیانه ام را می کند، با این اوضاع حکم عقیقه فرزندانم در اسلام که بر من هست چیست؟

پاسخ دادند : «اگر واقع امر آنگونه باشد که بیان کردید؛ یعنی تنگدست هستید و درآمد شما جز برای مخارج خود و خانواده کفایت نمی کند، پس ایرادی ندارد که برای فرزندانت عقیقه کنید، چراکه الله متعال می فرماید : « لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا » (بقره 286). یعنی : خداوند هیچ نفسی را جز به اندازه تواناییش مکلف نمی گرداند. و فرمود : « وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ» (حج 78). یعنی : «در دین (اسلام) کار سنگین و سختی بر شما قرار ندارد». و می فرماید : « فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ ». یعنی : «پس تا انداز ای که توانایی دارید تقوای الهی پیشه کنید». و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « إذا أمرتکم بأمر فأتوا منه ما استطعتم، وإذا نهیتکم عن شیء فاجتنبوه». یعنی: هرگاه شما را به چیزی امر کردم آنرا در حد توانتان انجام دهید، و هرگاه شما را از چیزی نهی کردم از آن دوری کنید» متفق علیه.

و هر وقت شرایط شما بهتر شد می توانید عقیقه کنید».

"فتاوی اللجنة الدائمة" ( 11 / 436 ، 437 ).

و باز از همین هیئت سوال شد : مردی صاحب چند پسر شده ولی برای آنها عقیقه نکرده، چون فقیر و ندار است، حال بعد از چند سال خدای متعال از فضل خویش او را بی نیاز (و دارا) کرده است، آیا اکنون عقیقه بر او لازمست؟

پاسخ دادند : «اگر واقع امر آنگونه باشد که بیان شد؛ پس برای او مشروع است که برای هر پسرش دو گوسفند عقیقه کند». " فتاوی اللجنة الدائمة " ( 11 / 441 ، 442 ) .

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com