::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312863 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170147097 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120242 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم مردهایی که هرگاه همسرشان دختری به دنیا آورد ناراحت و خشمگین می شوند
شماره فتوى 9026

تعداد بازديد 5962

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-02-01

 

بعضی از مسلمانان – که خدا هدایتشان کند – هرگاه الله متعال به آنها دختری عطاء می کند ناراحت و خشمگین شده و چهره ای عبوس پیدا می کنند، و بی طاقت می شوند، و حتی کسی را می شناسم که همسرش را تهدید کرده چنانچه دختر بزاید او را طلاق خواهد داد! لطفا این موضوع را در روشنایی شریعت اسلامی توضیح دهید.


الحمدلله،

بدون شک این شیوه برخورد از اعمال جاهلیت است، و از رفتار مردمان جاهلی که افرادی بی اخلاق و سفله بودند است، همان کسانی که در قرآن و حدیث مورد سرزنش و بدگوئی قرار گرفته اند.

و چقدر امروز ما با گذشته شبیه است! اگر به بیمارستانی در یکی از شهرهای مسلمین بروید و به چهره کسانی که صاحب دختر شده اند بنگرید و به کلامشان دقت کنید و در احوالشان کنجکاوی کنید، خواهی دید که تشابه عجیب و تطابق غریبی بین بسیاری از این افراد با اهل جاهلیت وجود دارد، کسانی که الله متعال احوال آنها را اینگونه برایمان بیان می فرماید : «وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالأُنثَی ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ * یَتَوَارَی مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَیُمْسِکُهُ عَلَی هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرَابِ أَلاَ سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ» (نحل 58-59).

«هرگاه به یکی از آنها بشارت دهند دختر نصیب تو شده، صورتش (از فرب ناراحتی) سیاه می‏شود؛ و به شدّت خشمگین می‏گردد؛ بخاطر بشارت بدی که به او داده شده، از قوم و قبیله خود متواری می‏گردد؛ (و نمی‏داند) آیا او را با قبول ننگ نگهدارد، یا در خاک پنهانش کند؟! چه بد حکم می‏کنند».

و از جمله مظاهر خشم و ناراحتی بخاطر تولد دختر اینست که در بعضی بیمارستانها از طریق اشعه صوتی (سونوگرافی) رحم زن را بررسی می کنند تا ببینند جنین پسر است یا دختر؟ اگر پسر بود با گشاده روئی مژده می دهند، و اگر دختر بود با ناراحتی خلاصه گوئی می کنند! این امر بسیار خطیر است، و چندین محذور شرعی از آن مترتب می شود :

- این (شیوه برخورد به معنای) اعتراض بر تقدیر الله عزوجل است.

- این عمل رد هدیه الله متعال بجای شکر و سپاس اوست، و همین برای خشم (الهی) و قرار گرفتن در معرض مجازات (او تعالی) کافیست.

- این عمل به معنای اهانت به زن و کاستن از ارزش و جایگاه اوست، و چیزی را بر دوش او گذاشته که در توانایی او نیست.

- همچنین دلیل بر سفاهت و جهالت، و حماقت و کمی عقل است.

- و نشانه تشابه به اخلاق و عادت مردمان دوران جاهلیت است.

بنابراین برای یک مسلمان شایسته و سزاوار است از این روش برخورد اجتناب ورزد، و نفس خود را از این مهلکه ها نجات دهد، چرا که تسلیم شدن در برابر تقدیر الهی واجب است، و راضی شدن به قدر الهی از صفات مؤمنان است.

وانگهی؛ فضیلت دختران چیز پنهانی نیست؛ همانها مادران و خواهران و همسران هستند، و آنها نصف جامعه را تشکیل می دهند و نصف دیگر نیز از آنها زاده می شوند، گویا کل مجتمع هستند. نگاه کنید به : "تحفة المولود فی أحکام المولود" ابن القیم (ص 16).

و از جمله چیزهایی که دلالت بر فضیلت دختران می کند؛ اینست که الله عزوجل دختر را هبه ای (برای والدین) نامبرده و آنان را در این آیه بر پسر مقدم گردانده است : «یَهَبُ لِمَنْ یَشَاء إِنَاثًا وَیَهَبُ لِمَن یَشَاء الذُّکُورَ» (شوری 49). یعنی : «خداوند به هر کس اراده کند دختر می‏بخشد و به هر کس بخواهد پسر».

و همچنین رسول خدا صلی الله علیه وسلم در حدیثی فضیلت آنان را بیان نموده و احسان و نیکوکاری را در حق آنان تشویق می کند، چنانکه می فرماید : « مَنِ ابْتُلِیَ مِنْ هَذِهِ البَنَاتِ بِشَیْءٍ فَأَحْسَنَ إِلَیْهِنَّ کُنَّ لَهُ سِتْراً من النَّارِ» بخاری (1418) ومسلم (2629).

یعنی : «هر کس که خداوند وی را به وسیله چند دختر، مورد آزمایش قرار دهد (صاحب دختر شود و آنها را درست تربیت کند) و با ایشان به نیکویی رفتار کند، برایش سپری در برابر آتش دوزخ، خواهند شد».

برگرفته از کتاب : « الإیمان بالقضاء بالقدر» محمد بن إبراهیم الحمد ص 160.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com