::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312833 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170146868 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120241 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

شروط جواز حجامت زنان توسط مرد
شماره فتوى 9074

تعداد بازديد 6409

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-02-16

 

من جوانی 24 ساله هستم، و به فضل خداوند حجامت کردن را بخوبی انجام می دهم، بعضی از من می خواهند که زنانشان را حجامت کنم ولی من امتناع می کنم، و آنها از من ناراحت می شوند، آیا برای من جایز است زنان را حجامت کنم؟


الحمدلله،

اصل بر آنست که مردان را بایستی مرد حجامت کند، و زنان را زن حجامت کند، و حجامت چیزی نیست که یادگیری آن توسط زنان سخت باشد. (لذا خوب است کسی مثل شما خواهر یا همسر یا مادر خود را آموزش دهد تا او زنان را حجامت کند).

ولی اگر فرض شود کسی از بین زنان وجود نداشته باشد که اقدام به حجامت دیگران کند، در آنصورت جایز است که مرد، زن را حجامت کند، ولی بشرطیکه موارد زیر رعایت شود :

1- نیاز یا ضرورتی برای معالجه بوسیله حجامت درکار باشد.

2- نباید بین مرد و زن تحت مداوا خلوتی حاصل شود، بایستی یکی از محارم زن و یا زنی از محارم مرد حجامت گر حضور داشته باشد.

3- نباید بیشتر از آن مقدار که برای حجامت مد نظر است ظاهر شود، چرا که جواز کشف این ناحیه از باب ضرورت است و ضرورت به میزان نیاز رخصت دارد نه بیشتر ..

4- فرد حجامت گر نباید بدن زن را لمس کند، بلکه دستکش بپوشد تا بین دست او و بدن زن حائلی قرار گیرد، مگر آنکه ضرورتی حاد درکار باشد.

5- مادام که پسر نابالغی در دسترس باشد که حجامت کردن را بلد است، او برای انجام اینکار بر مرد بالغ مقدم است.

6- فرد حجامت گر باید مورد اعتماد و اطمینان باشد؛ هم از لحاظ امانت داری و هم اخلاقی، اگر به فسق و فجور و بی اخلاقی مشهور باشد جایز نیست او را مسئول حجامت نمود.

7- فرد حجامت گر باید از خود امین باشد که دچار فتنه نمی شود، و یا زن توسط او به فتنه نمی افتد، اگر احتمال یکی از این موارد را احساس نمود باید از معالجه زنان امتناع ورزد و حاضر به انجام آن نشود.

در مورد این شروط می توانید به کتاب " الاقناع فی حل ألفاظ أبی شجاع " (2 / 69) مراجعه کنید که خطیب شربینی آنها را بیان کرده است، و همچنین کتاب " مغنی المحتاج " (4 / 216، 216).

و امام ابن حبان در صحیح خود بابی را تحت عنوان «زن می تواند در وقت ضرورت مرد او را حجامت کند هرگاه در هر دو صلاح وجود داشته باشد» آورده و بعد حدیث زیر را از ابوزبیر از جابر رضی الله عنه روایت کرده : « أَنَّ أُمَّ سَلَمَةَ اسْتَأْذَنْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی الْحِجَامَةِ فَأَمَرَ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَبَا طَیْبَةَ أَنْ یحجُمها. وَقَالَ: حَسِبْتُ أَنَّهُ قَالَ: کَانَ أَخَاهَا مِنَ الرَّضَاعَةَ أَوْ غُلَامًا لَمْ یَحْتَلِمْ» صحیح ابن حبان (5573).

یعنی : «ام سلمه از رسول خدا صلی الله علیه وسلم برای حجامت اجازه خواست، ایشان ابو طیبه را امر کرد تا او را حجامت کند». (راوی می گوید) : فکر کنم (جابر) گفت : ابو طیبه برادر رضاعی ام سلمه بود و یا پسر نابالغی بود.

این حدیث صحیح است چنانکه علامه البانی آنرا در "صحیح ابن ماجة" (8480) صحیح دانسته، و در صحیح مسلم (2206) نیز آمده، ولی بعض علماء – مثل ابن حزم در کتاب "المحلی" (10 / 33) - این گفته راوی حدیث را رد کرده اند که گفته : «فکر کنم (جابر) گفت : ابو طیبه برادر رضاعی ام سلمه بود و یا پسر نابالغی بود». ابن حزم گفته : «این گمان بعضی از راویان است نه سخن جابر. وانگهی این گمان صحیح نیست، زیرا ام سلمه رضی الله عنها در مکه بدنیا آمده و بیشتر فرزندانش را همانجا زاده است، اما ابو طیبه غلام بعضی از انصار مدینه بود، پس محال است که برادر رضاعی ام سلمه باشد ..».

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com