::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312780 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170146275 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120240 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

استفاده از دوایی که حاوی روغن خوک است برای مالیدن بر پوست سر
شماره فتوى 9082

تعداد بازديد 6448

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-02-18

 

زنی بر اثر استعمال یکسری از داروها، بیشتر موی سرش ریخته، دارویی وجود دارد که برای رشد مو بکار برده می شود اما حاوی روغن خوک و حتی مقداری از خون آنست، آیا استعمال چنین داروئی بصورت مالیدن بر پوست جایز است؟


الحمدلله،

علامه ابن عثیمین اینگونه پاسخ می دهند :

«استعمال این دواء که حاوی روغن خوک است در وقت نیاز بلا مانع است، زیرا آنچه از خوک حرام است خوردن اجزای بدنش است، چنانکه الله متعال می فرماید : «إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالْدَّمَ وَلَحْمَ الْخَنزِیرِ» (نحل 115). یعنی: «خداوند، مردار، خون، گوشت خوک را بر شما حرام کرده است». و خطاب به پیامبرش صلی الله علیه وسلم می فرماید : «قُل لاَّ أَجِدُ فِی مَا أُوْحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّمًا عَلَی طَاعِمٍ یَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن یَکُونَ مَیْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِیرٍ» (انعام 145). یعنی : «بگو در آنچه بر من وحی شده، هیچ غذای حرامی نمی‏یابم؛ بجز اینکه مردار باشد، یا خونی که (از بدن حیوان) بیرون ریخته، یا گوشت خوک».

و از پیامبر صلی الله علیه وسلم ثابت شده که فرمودند : « إنَّمَا حَرُمَ مِنْ الْمَیْتَةِ أَکْلُهَا ». یعنی : «تنها خوردن اجزای مردار حرام شده است» به روایت دارقطنی . و ایشان اجازه دادند که از پوست مردار بعد از دباغی کردنش استفاده شود، همچنین ثابت شده که فرمودند : «إِنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَیْعَ الخَمْرِ، وَالمَیْتَةِ وَالخِنْزِیرِ وَالأَصْنَامِ» ، فَقِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، أَرَأَیْتَ شُحُومَ المَیْتَةِ، فَإِنَّهَا یُطْلَی بِهَا السُّفُنُ، وَیُدْهَنُ بِهَا الجُلُودُ، وَیَسْتَصْبِحُ بِهَا النَّاسُ؟ فَقَالَ: «لاَ، هُوَ حَرَامٌ». یعنی : «خدا و رسولش، خرید و فروش شراب، بت، مردار، و خوک را حرام کرده اند» مردم پرسیدند: ای رسول خدا! در مورد چربی مردار چه می‌فرمایید؟ مردم برای چرب کردن چوب کشتیها، پوستها و برای روشنایی چراغ، از آنها استفاده می کنند. فرمود: خیر، حرام است». متفق علیه . یعنی خرید و فروش آن (چربی ها) حرام است، زیرا موضوع حدیث درباره بیع است، و صحابه رضی الله عنهم این سوال را کردند نه به این علت که حکم این چیزها را بدانند بلکه بخاطر آن پرسیدند تا ببینند که این اشیاء برای خرید و فروش جواز دارد یا خیر؟ گفتند : مردم از چربی مردار برای این کارها بهره می برند آیا فروش این (چربی ها) هم جایز نیست؟ که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : خیر، حرام است.

بر این اساس استفاده از این دواء برای مالیدن بر پوست سر – چنانکه واقعا مفیدبخش باشد – در آنصورت نیاز آنرا می طلبد، و هرگاه آنرا مرد استفاده قرار داد در وقت نماز آنرا بشوید چن چربی خوک نجس است». شیخ ابن عثیمین رحمه الله "فتاوی نور علی الدرب" .

 

نکته : لازم به توضیح است در مذهب امام شافعی فروختن پیه مردار و استفاده از بهای آن حرام است ولی به کار بردن پیه مردار برای چرب نمودن کشتیها و نرم ساختن پوست حیوانات و روشن کردن شمع و سایر مواد صنعتی جایز است، ولی جمهور علماء عقیده دارند، هرگونه استفاده از آن حرام است. امام نووی در "شرح مسلم" در توضیح حدیث فوق گفته : ضمیر هو در (لَا هُوَ حَرَام) به بیع بازمی گردد، پس معنی آن اینست : آن (چربی ها) را نفروشید که خرید و فروش آن حرام است، پس ضمیر (هو) به (انتفاع) بازنمی گردد، و این رأی شافعی و عطاء بن ابی رباح و محمد بن جریر طبری است.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com