الحمدلله،
خوردن آنچیزی که ثابت شده بر بدن ضرر وارد می کند جایز نیست، به دلیل فرموده الله متعال : « وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ» (بقره 195).
یعنی : « خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید».
و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «لاضرر و لاضرار» ابن ماجه (2341).
یعنی: نه به خود ضرر برسانید و نه به دیگران.
پس هرگاه ثابت شد که یکی از نوشیدنیها یا خوردنی ها به بدن ضرر می رساند ضرری محقق (و غالب)، در آنصورت نوشیدن و خوردن آن جایز نیست، اما اگر ثابت شده نباشد و تنها ظن و گمان و ادعاء باشد، با این تحریم نخواهد شد.
زیرا اصل بر آنست که تمامی نوشیدنیها و خوراکها حلال هستند، مگر آنکه بر تحریم آن دلیلی اقامه شود، خدای متعال می فرماید : «هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً» (بقره 29).
یعنی : «خدا آن کسی است که همه آنچه روی زمین را برای شما آفرید».
و فرمود : «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُواْ مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلاَلاً طَیِّباً» (بقره 168).
یعنی : «ایمردم! از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه را بخورید».
بنابراین حرام کردن چیزی از نوشیدنیها و خوردنیها جایز نیست مگر با ارائه دلیل صحیح که بر تحریم آن دلالت نماید، نه بمجرد گمان و شبهات ..
وانگهی اگر واقعا ثابت گشت که این نوشیدنی مضر و زیان آور است، و بخاطر آن حکم به تحریم آن داده شد، باز باید بدانیم که : حرام، آن میزانی است که زیان می رساند، وگرنه اگر نوشیدن مقدار کمی از آن زیان آور نباشد، نوشیدن آن مقدار حرام نیست.
علماء قاعده ای بیان کرده اند با این عنوان : « ما یضر کثیره یحل یسیره ».
یعنی : «آنچه زیاد آن زیان آور است، کم آن حلال است».
نگاه کنید به : "الإنصاف" (10/350) ، "کشاف القناع" (6/189) .
حتی اگر قرار باشد زیاده روی در خوردن آب یا مثلا خرما به بدن زیان برساند، در آنصورت جایز نیست که در خوردن آنها زیاده روی کند و به خود ضرر برساند. نوشابه و چای و قهوه نیز در اصل حلال هستند، و فقط در شرایط معینی زیان آور هستند و آن زمانی است که شخص زیاده روی کند. شیخ الاسلام ابن تیمیه گفته : «هرگاه انسان از خوردن (چیزی) خوف آسیب و زیان داشت، در آنصورت (خوردن آن) بر او حرام خواهد شد» بنقل از : " الشرح الممتع " ( 15 / 9).
و علامه ابن عثیمین می گوید : «اگر به شخصی که مبتلا به مرض قند (دیابت) است گفته شود : خرما و شیرینی نخور، خرما و شیرینی بر او حرام خواهد شد، زیرا به او آسیب می رساند، و بر او واجب است از خوردن آنها اجتناب کند، درحالیکه برای بقیه حلال است».
" لقاءات الباب المفتوح " ( 229 / سؤال 2 ).
اگر کسی خواست که بجهت احتیاط در سلامتی خود از این نوشابه ها نخورد، ایرادی ندارد، اما نمی تواند آنرا بر دیگران حرام کند مگر با اقامه ئلیل واضح و روشن .
منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).
والله اعلم
وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com |