الحمدلله،
«معالجه دردهای مذکور بوسیله درمان شرعی ایرادی ندارد، و یا بوسیله درمان مباحی از جانب پزشک متخصص که گمان غالب بر موفق آمیز بودن آن داشته باشد، به دلیل عموم ادله شرعی که دلالت بر جواز معالجه دردها و امراض با درمان شرعی یا مباح دارند، اما استفاده از ادویه حرام مثل خمر و مانند آن در معالجه جایز نیست، از جمله دلایل شرعی در این مورد این فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم است : « مَا أَنْزَلَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ دَاءً، إِلَّا أَنْزَلَ لَهُ دَوَاءً ». یعنی : «خدای عزوجل هیچ مرضی نازل نکرده مگر آنکه برای آن دائی هم نازل فرموده است» به روایت مسند احمد. و فرمودند : « مَنْ اسْتَطَاعَ مِنْکُمْ أَنْ یَنْفَعَ أَخَاهُ فَلْیَنْفَعْهُ ». یعنی : «هرکسی از شما که می تواند به برادرش سودی برساند، پس به او کمک کند» به روایت امام احمد. و فرمود : « تَدَاوَوْا وَلَا تَدَاوَوْا بِحَرَامٍ ». یعنی : «ای بندگان خدا خود را مداوا کنید ولی بوسیله حرام مداوا نکنید» روایت ابوداود. و فرمودند : «إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَجْعَلْ شِفَاءَکُمْ فِیمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمْ». یعنی : «همانا خدای متعال شفای شما را در آنچه بر حرام است قرار نداده است» روایت طبرانی.
احادیث در این معانی بسیارند، از الله متعال مسئلت داریم که برای شما سودمند باشند، و ما و شما و تمامی پزشکان مسلمان را بر آنچه بدان راضی است توفیق دهد، که او جواد و کریم است، والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته .
والله اعلم
وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com |