::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312885 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170147261 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120242 تعداد كل فتاواى ارسال شده

مقاله هاي
<
  علامه ابن قیم جوزیه بزرگمرد اندیشه واصلاح
 

نويسنده:سايت جامع فتاوي اهل سنت و جماعت

تعداد بازديد 41640

فرستادن به دوست 

  چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-07-10

 

 

علامه ابن قیم جوزیه بزرگمرد اندیشه واصلاح

 

ولادت علامه ابن قیم جوزیه 

نام وی شمس الدین محمد بن‎ ‎ابوبکر بن ایوب بن سعد بن حریز زرعی دمشقی است که به ابن قین جوزیه اشتهار ‏یافته‎ ‎است و علت مشهور شدنش به ابن قیم جوزیه این بود که پدرش ابوبکر بن ایوب قیم مدرسه‎ ‎جوزیه بود.وی در ‏سال 691ه.ق یعنی یک سال بعد از بیرون راندن صلیبیان از بلاد اسلامی‎ ‎در روستای زرع از توابع حوران که در ‏‏55مایلی شهر دمشق از قسمت جنوب شرقی قرار دارد‎ ‎واقع شده است متولد شد.‏

پدرش از علماء و متفکران عصر خود بود که علامه ابن‎ ‎کثیر در مورد وی می گوید: شیخ صالح و عابد و زاهد ابوبکر بن ‏ایوب بن سعد زرعی قیم‎ ‎مدرسه جوزیه مردی صالح و کم تکلف بود.وی دلائل نبوت را از رشید عامری شنیده و‎ ‎آموخته ‏بود و در یکشنبه شب 19 ذی الحجة در مدرسه جوزیه دار فانی را وداع گفت و بعد‎ ‎از نماز ظهر در مسجد جامع اموی ‏بر وی نماز گذارده شد و در مقبره باب الصغیر مدفون‎ ‎گشت. در تشییع جنازه اش جمعیت انبوهی شرکت کرده بودند و ‏مردم به هنگام تشییع وی را‎ ‎ثنا می گفتند و دعای خیر می نمودند.‏

ایشان در علم فرائض تبحر خاصی داشت و‎ ‎علامه ابن قیم علم فرائض را در از وی آموخت.برادرش زین الدین ابوالفرج ‏عبدالرحمن بن‎ ‎ابوبکر که دو سال بعد از وی در سال693ه.ق متولد شد همراه او در مقابل اساتید وی‎ ‎زانوی تلمذ ‏گشود واز شاگردان وی می توان حافظ ابن رجب را نام برد وی در یکشنبه شب18 ذی الحجة سال 769ه.ق ذر ‏دمشق وفات یافت و در باب الصغیر دفن‎ ‎شد.‏

توضیحاتی در مورد مدرسه جوزیه 

پس از آنکه در مورد ولادت‎ ‎و خاندان و سبب اشتهار محمد بن ابوبکر بن ایوب به ابن قیم جوزیه سخن گفته شد جا‎ ‎دارد ‏تعریفی داشته باشیم از مدرسه جوزیه که قیومیت آن را پدر وی بر عهده داشت.‏ 

مدرسه جوزیه از بزرگترین مدارس حنابله در دمشق وشام بود که کنسوب به بانی‎ ‎آن یعنی محی الدین فرزند سخنور ‏مشهورامام ابوالفرج عبدالرحمن بن علی بن محمد جوزی‎ ‎قریشی بکری حنبلی ( صاحب کتب مشهور تلبیس ابلیس و ‏صیدالخاطر) است که در سال 656ه.ق‎ ‎وفات یافته است مکان این مدرسه تا امروز در دمشق معروف است و در قلب ‏بزوریه که قبلا‎ ‎معروف به بازار جو بود قرار دارد.این مدرسه تا سال 327ه.ق مبدل به دادگاهی شده بود‎ ‎وبعد از آن قفل ‏گردید تا اینکه جمعیت خیری دمشق آنرا گشود و سپس مدرسه ای برای‎ ‎کودکان قرار داد ، این مدرسه بهنگام انقلاب ‏سوریه در سال 1925 میلادی به آتش کشیده‎ ‎شد.‏

در جستجوی علم و دانش 

اگر کسی به زندگانی علامه ابن قیم‎ ‎بیندیشد متوجه می شود آنچه در زندگی وی به وضوح ملموس ومشهود است ‏رغبت و علاقه‎ ‎صادقانه وی در طلب علم و دانش و تلاشهای بسیار بزرگ در جهت ارائه بحوث و نظریات‎ ‎منطقی و آزاد ‏اندیشی بدون وابسته بودن به شیخی و یا مقید بودن به مذهب خاصی بود.‏‎ ‎ابن قیم در سنین کودکی علم فرائض را از ‏پدرش آموخت واز آنجایی که پدرش قیومیت مدرسه‎ ‎جوزیه را برعهده داشت وبا آراء و آثار حنابله آشنا بود همین ‏آگاهیها به فرزند کودکش‎ ‎منتقل شد و در حالی که وی هفت ساله بود رخت سفر به دمشق را گشود و در مقابل ‏علمای‎ ‎آن دیار زانوی تلمذ نهاد.‏ 

حقیقتا سفر برای کسب علم در نزد شیفتگان دانش‎ ‎امری محبوب وپسندیده است زیرااگرانسان زندگی هر عالم و ‏متفکر و اندیشمند را مطالعه‎ ‎نماید با سخنانی پیرامون سفرهای آن شخصیت برای کسب علم و استماع حدیث مواجه ‏می شود.‏‎ ‎خصوصا علمای حدیث که عنایت فراوانی برای رخت سفر بربستن برای طلب وکسب علم از عصر‎ ‎صحابه تا ‏زمان تدوین سنت و انتشار آن در قالب صحاح و سنن و معاجم و غیره تا امروز‎ ‎داشته اند.‏

علامه ابن قیم رحمه الله یکی دیگر از علمای چیره دستی بود که‎ ‎برای کسب علم و دانش راهی به جز رخت سفر بر ‏بستن بسوی دیار علماء درآن زمان یعنی‎ ‎دمشق نداشت. علمایی که در مورد ایشان دست به قلم شده اند به ‏جزئیات زندگی وی در‎ ‎کودکی نپرداخته اند و حتی دو تن از شاگردان معروف وی به نامهای ابن رجب حنبلی و ابن‎ ‎کثیر ‏دمشقی رحمهما الله به جزئیات زندگی استاد خود اگاه نبود و اشاره ای در‎ ‎کتابهایشان نداشته اند و بیشتر به هویت ‏و شخصیت علمی وی در روزگار پختگی و بلوغ‎ ‎فکری وی پرداخته اند.‏ 

ازجمله اساتید وی می توان از شیخ الاسلام ابن تیمیه،‎ ‎شهاب نابلسی، عمادالدین شیرازی، فاطمه بنت جوهر، ابوبکر ‏بن عبدالدائم ، قاضی تقی‎ ‎الدین سلیمان وغیره نام برد اما آنچه از مجموع نوشته های علامه ابن قیم و نیز‎ ‎گفتارهای ‏کوتاه و بلند دیگران در مورد او حاصل می آید این است که دانش و اندوخته‎ ‎های علمی وی آنگاه شکوفا شد و تکمیل ‏گردید که در اوج جوانی در سن 21 سالگی به جمع‎ ‎شاگردان شیخ الاسلام ابن تیمیه پیوست.‏

آشنایی علامه ابن قیم با شیخ‎ ‎الاسلام ابن تیمیه و متأثر شدن از افکار و اندیشه های وی :‏

علامه ابن‎ ‎قیم رحمه الله در عصری متولد شد که فرهنگ و تمدن اسلامی شکوفا شده بود.ایشان در‎ ‎اواخر قرن هفتم ‏هجری بدنیا آمد ، زمانی که سلطان مسلمین در مصر و امیرانش در شام‎ ‎بلاد اسلامی را از رجس صلیبیان آلایش داده ‏بودند و همه بلاد اسلامی به آنها باز‎ ‎گردانیده شده بود لیکن در حالی که هشت سال از عمرش نگذشته بود که ‏حمله تاتاریان به‎ ‎بلاد اسلامی شروع شد.‏ 

در سال 699.م هنگامی که سپاه و لشکر تاتاریان درحالی‎ ‎سپاه اسلام را شکست داده بود به دروازه شهر دمشق ‏رسید ، شیخ الاسلام ابن تیمیه‎ ‎بزرگان شهر را جمع نمود و پس از مذاکره با قازان خان پادشاه تاتاریان وی را برآن‎ ‎داشت که از دخول به شهر دمشق ابا ورزد وبه همین علت شیخ الاسلام ابن تیمیه مرد دمشق‎ ‎و شخصیت اول این ‏شهر گردید و به تعلیم و تربیت اهل آن و جمع نمودن و متحد کردن آنها‎ ‎برای مقابله با تاتاریان پرداخت و در سال ‏‏702ه.ق در نبرد شقحب که در ماه رمضان رخ‎ ‎داد شیخ الاسلام ابن تیمیه تحت لوای سلطان مسلمین لشکر اسلام را ‏پیش برد و شجاعانه‎ ‎جنگید تا اینکه خداوند نصرت و پیروزی خویش را بر آنان ارزانی داشت و تاتاریان مجبور‎ ‎به عقب ‏نشینی شدند. این واقعه به علامه ابن قیم رحمه الله دو درس آموخت:‏

1-متکی شدن به خداوند و یقین به نصرت الهی و وجوب اتحاد مسلمین که از مقدمات نصرت‎ ‎الهی است.‏

2-اعجاب و متأثر شدن وی از افکار و اندیشه ها و شخصیت شیخ الاسلام‎ ‎ابن تیمیه. به همین علت در سال 712ه.ق ‏آنگاه که شیخ الاسلام ابن تیمیه از قاهره به‎ ‎دمشق باز گشت ابن قیم به ایشان پیوست و در مقابلش زانوی تلمذ زد و ‏مدت 16 سال ملازم‎ ‎وی بود و از این همراهی و مصاحبت بسیار بهره مند گردید. محبت استاد در دلش جای گرفت‎ ‎و ‏از افکار و اندیشه های وی متأثر شد و چون در آن زمان جوانی رشید و برومند و21‏‎ ‎ساله بود ادراکش رو به کمال نهاده ‏بود تفکرات شیخ الاسلام ابن تیمیه او را مجذوب‎ ‎خود نمود تا جایی که از هیچ کدام از اقوال وی خارج نمی شد بلکه از ‏آنها دفاع می کرد‎ ‎و برای صحت آنان استدلال می کرد و با معارضین آن به مبارزه بر می خواست. بسیاری از‎ ‎علما ‏علامه ابن قیم را مروج و ناشر اندیشه های شیخ الاسلام می دانند.‏ 

مهمترین چیزی ک