::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869753 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169223692 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

ذکر احادیث ضغیفی که در فضل سوره ی یاسین آمده اند، و چه وقتی از روز جمعه دعا مستجاب می شود؟
شماره فتوى 4460

تعداد بازديد 5821

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-04-14

 

آیا این حدیث صحیح است که "اگر صبح روز جمعه سوره یاسین و صافات خوانده شود، دعاها استجابت می گردد"؟ اگر درست است دقیقا چه موقع روز باید خواند؟ با تشکر


الحمدلله،

سوره یاسین یکی از بزرگ قرآن و جزو سوره های مکی است، در فضل این سوره تعدا زیادی حدیث وارد شده است که همه آنها یا دروغند یا ضعیف هستند، و حدیث صحیحی در مورد فضل سوره یاسین به اثبات نرسیده است.

از جمله احادیثی که در فضل این سوره وارد شده ولی علما آنها را تضعیف کرده اند:

 ( إن لکل شیء قلبا ، وقلب القرآن ( یس ) ، من قرأها فکأنما قرأ القرآن عشر مرات )

یعنی: برای هر شیئی قلبی وجود دارد و قلب قرآن (یس) است، کسی که آنرا قرائت نماید همانند آنست که ده بار قرآن را تلاوت کرده باشد.

( من قرأ سورة ( یس ) فی لیلة أصبح مغفورا له )

یعنی: هرکس که شب سوره یاسین را بخواند، در حالی صبح می کند که آن قرائت برایش سبب مغفرت شده است.

( من داوم علی قراءتها کل لیلة ثم مات مات شهیدا )

یعنی: کسی که بر قرائت یاسین مداومت داشته باشد و سپس فوت کند، بعنوان شهید مرده است.

( من دخل المقابر فقرأ سورة ( یس ) ، خفف عنهم یومئذ ، وکان له بعدد من فیها حسنات )

یعنی: کسی که وارد قبرستان شود پس سوره یاسین بخواند، چرا که آن قرائت برای اهل قبرستان در آن وقت مایه تخفیف خواهد شد، و برای وی نیز به تعداد مردگان قبرستان حسنه خواهد رسید. "الموضوعات" لابن الجوزی (2/313) ، "الفوائد المجموعة" للشوکانی (942،979)

 

و نیز حدیثی که می گوید: اقرءوا یس علی موتاکم " .رواه أبو داود ( 3121 ) وابن ماجه ( 1448 ) . نیز صحیح نیست زیرا شیخ البانی رحمه الله گوید که حدیثی در مورد خواندن یس بر مردگان ثابت نشده است. " أحکام الجنائز " ( ص 11 ) .

و سایر احادیث دیگر در مورد یاسین ثابت نشده اند و حدیثی که در سوال بدان اشاره شده است ما بدان اطلاعی نداریم ولی در صورت وجود، همانطور که گفته شد جمیع احادیثی که در فضل سوره یاسین وارد شده است ضعیف هستند و لذا آن حدیث نیز صحیح نیست. والله اعلم

 

اما آنچه که در مورد روز جمعه وارد شده است، فضل خواندن سوره کهف است و نیز دعا کردن در آنروز:

از ابوسعید خدری روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (من قرأ سورة الکهف فی یوم الجمعة أضاء له من النور ما بین الجمعتین) «کسی که در روز جمعه سوره کهف را بخواند در فاصله بین دو جمعه نوری برایش روشن می‌شود». [الإرواء 626]

 

و نیز در روز جمعه ساعتی وجود دارد که در آن ساعت دعا مستجاب است ولی علما در تعین آن ساعت اختلاف دارند و بیشتر دو ساعت مد نظر است: یکی بین دو خطبه نماز جمعه که امام می نشیند و دعا می خواند که سنت است ممومها نیز دعا بخوانند، و یکی بعد از نماز عصر است:

از جابر -رضی الله عنه- روایت است که پیامبر -صلی الله علیه وسلم- فرمود : (یوم الجمعة اثنتا عشرة ساعة، لایوجد فیها عبد مسلم یسأل الله عزوجل شیئا إلا آتاه، فالتمسوها آخر ساعة بعد صلاة العصر) ابوداود و نسائی و حاکم آن را روایت کرده‌اند

«روز جمعه دوازده ساعت است (در این میان ساعتی هست که) هر بنده مسلمانی در آن ساعت از خداوند چیزی بخواهد حتما به او می‌دهد، آن را در آخرین ساعت روز جمعه بعد از نماز عصر جستجو کنید».

 

مسلم  و  ابوداود که  از  ابوموسی  روایت ‌کرده‌اند که ‌گفته  است‌:  من  از  پیامبر صلی الله علیه و سلم  شنیدم‌ که  می‌فرمود:  آن  ساعت  مبارک  روز  جمعه  از  وقتی  است‌ که  امام  بر  منبر  قرار  می‌گیرد  تا  اینکه  نماز  تمام  می‌شود.

احمد  بن  حنبل‌ گفته  است‌:  اکثر احادیثی‌ که  درباره  آن  لحظه  مبارک  روز جمعه ‌که  دعا  در آن  مستجاب  می‌شود،  روایت  شده  است‌،  می‌گویند:  آن  ساعت  بعد  از عصر  و  شاید  بعد  از  زوال  خورشید  باشد.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com