::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1663071 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

145207495 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

64571 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

پاسخ به چند شبهه در مورد: غدیر غم، غیب دانستن پیامبر، عصمت ائمه، و خلافت ابوبکر رضی الله عنه
شماره فتوى 5936

تعداد بازديد 4965

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2011-02-17

 

من یک سنی هستم با اجداد سنی ولی چند وقت پیش سوالی را از شما پرسیدم که جواب محکمی نشنیدم وبر عکس جوابهای شما مرا در مقابل دوستم کوچک کرد چون او با یک آیه از قرآن یکی آیه تطیهر ودیگری حادثه غدیر خم مرا محکوم کرد وحالا سوالهای بیشتر از قبل در ذهن من وجود دارد با اینکه اگر این مساله برای خانواده من روشن شود مرا نمی بخشند حالا میخوام از شما کمک بگیرم چرا ابوبکر حرف پیامبر وخدا را در جانشینی علی زیر پا گذاشته وچون علی به جوان بوده از این کار بماند مگر پیامبر نمیدانست یا بر این امر واقف نبود یا نمیدانست امسال فوت مینمایند یا سالی دیگر ومسئله بدعت عمر را چه میگوئید که حتی بر خلاف قرآن دستور داده لطفا مرا کمک نمائید...


الحمدلله،

قبل از هرچیز لطفا توجه و دقت کنید و بعد به مراجعی که گفتیم رجوع کنید و آنها را مطالعه فرمایید.

1- آیا شما می دانید که در غدیر خم چه اتفاق افتاد؟ آیا نظر اهل تشیع را باور کرده اید که به دروغ می گویند پیامبر خدا علی را جانشین خود کرد؟ این دروغ است؟ اگر می خواهید بدانید که در غدیر خم چه اتفاقی افتاد به فتوای (4561) و (3776) مراجعه کنید تا متوجه شوید که پیامبر صلی الله علیه وسلم علی را جانشین خود نکرد و بلکه این یک ادعای توخالی شیعه است.

2- آیا شما می دانید که آیه ی تطهیر در مورد چه کسانی وارد شده است؟ آیه ی تطهیر در مورد زنان پیامبر صلی الله علیه وسلم آمده است، نگاه کنید:

« یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا (32) وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآَتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا » (احزاب / 32-33)

یعنی: ای همسران پیغمبر! شما (در فضل و شرف) مثل هیچ یک از زنان (عادی مردم) نیستید. اگر می‌خواهید پرهیزگار باشید (به گونه هوس‌انگیز) صدا را نرم و نازک نکنید (و با اداء و اطواری بیان ننمائید) که بیمار دلان چشم طمع به شما بدوزند. و بلکه به صورت شایسته و برازنده سخن بگوئید. (بدان گونه که مورد رضای خدا و پیغمبر او است). و در خانه‌های خود بمانید (و جز برای کارهائی که خدا بیرون رفتن برای انجام آنها را اجازه داده است، از خانه‌ها بیرون نروید) و همچون جاهلیّت پیشین در میان مردم ظاهر نشوید و خودنمائی نکنید (واندام و وسائل زینت خود را در معرض تماشای دیگران قرار ندهید) و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و از خدا و پیغمبرش اطاعت نمائید. خداوند قطعاً می‌خواهد پلیدی را از شما اهل بیت (پیغمبر) دور کند و شما را کاملاً پاک سازد.

حال انصافا قضاوت کنیم: این آیه در مورد معصوم بودن علی رضی الله عنه و دیگر ائمه ی تشیع است؟؟

شیعه عمداً آیه ی تطهیر را از سیاق و روند قرآنی بریده‏اند، چون خداوند متعال در این آیه زنان پیامبر صلی الله علیه وسلم  را مورد خطاب قرار داده است، آنها روند قرآنی را قطع کرده و خطاب خطاب خدا به زنان پیامبر صلی الله علیه وسلم  را کنار گذاشته‏اند!!!

اگر می خواهید بدانید که مکر و نیرنگ شیعه در مورد آیه ی تطهیر چگونه برملا می شود به فتوای (4675) و (1232) مراجعه کنید.

 

3- برادر گرامی شما گفته اید: " مگر پیامبر نمیدانست یا بر این امر واقف نبود یا نمیدانست امسال فوت مینمایند یا سالی دیگر "

ما می گوییم: خیر، نه تنها پیامبر صلی الله علیه وسلم بلکه احدی از انسانها نمی دانند که چه زمانی فوت می کنند!! چرا؟ چون قرآن فرموده که کسی غیب نمی داند:

ببینید خدا چه می فرماید و بعد با سخن شیعه مقایسه کنید:

« إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَیُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ مَّاذَا تَکْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ بِأَیِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ»(لقمان 34)

یعنی: آگاهی از زمان قیام قیامت مخصوص خداست، و اوست که باران را نازل می‏کند، و آنچه را که در رحم‏ها(ی مادران) است می‏داند، و هیچ کس نمی‏داند فردا چه به دست می‏آورد، و هیچ کس نمی‏داند در چه سرزمینی می‏میرد؟ خداوند عالم و آگاه است!

و می فرماید:*فَلَمَّا قَضَیْنَا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَی مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْکُلُ مِنسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ مَا لَبِثُوا فِی الْعَذَابِ الْمُهِینِ* سبأ 14.

«و چون مرگ را بر سلیمان مقرر کردیم جز کرم چوب خواره کسی را بر آن آگاه نکریم که عصای سلیمان را می خورد و آنگاه که سلیمان جسدش بر زمین افتاد مرگش برای جنها مشخص گردید که اگر غیب می دانستند در آن عذاب خوارکننده باقی نمی ماندند.»

 

«لَّا یَعْلَمُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَیْبَ إِلَّا اللَّهُ» نمل 65

«به جز الله هیچ کس در آسمانها و زمین غیب نمی داند.»

حالا ببینید که خداوند به پیامبرش چه می فرماید: «قُل لاَّ أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ کُنتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لاَسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَمَا مَسَّنِیَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِیرٌ وَبَشِیرٌ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»(اعراف 188)

یعنی: (ای محمد) بگو جز آنچه خدا بخواهد برای خودم اختیار سود و زیانی ندارم و اگر غیب می‏دانستم قطعا خیر بیشتری می‏اندوختم و هرگز به من آسیبی نمی‏رسید من جز بیم‏دهنده و بشارتگر برای گروهی که ایمان می‏آورند نیستم.

 

حالا شما به این دوست شیعه خود چنین بگویید:

شیعه ها تصوّرمی کنندکه خداوندبه انبیاء‌ وائمه (علیهم السلام ) قوایی داده اســت ‏که آنها با استفاده از آن قوا می توانستند با همه اشیاء‌ در زمین و آسمان ‏ارتباط برقرار کنند و از گذشته و آینده آنها آگاه شوند!! پس . ‏

اگر حضرت ابراهیم (علیه السلام ) علم غیب داشت و می دانست که ‏خداوند در آخرین لحظات می گوید دست نگه دار و فرزندت را قربانی نکن ‏،‌ این صحنه سازی لزومی نداشت ،‌ هر کس  می توانست نقش او را ایفا کند !‏

اگر حضرت علی (رضی الله عنه) علم غیب داشت و می دانست با خوابیدنش ‏در بستر رسول خدا (صلی الله علیه وسلم ) ،‌ آن حضرت به راحتی هجرت می کند و آسیبی ‏هم از طرف مشرکان به ایشان نمی رسد ،‌ هرکس دیگری هم که آن علم را ‏داشت درآن  بستر می خوابید !  و دیگر نسبت فداکاری و شجاعت به علی ‏‏(علیه السلام ) دادن بی معنا می بود . بنابراین قائل شدن به علم غیب برای امام ‏حسین و ائمه در فداکاریهایشان ، یعنی پائین آوردن فضیلت آنان !. 

اگر حضرت علی (رضی الله عنه) علم غیب داشت چرا مالک اشتر را مأمور ‏حکومت مصر کرد ؟‌(‌که به این مطلب در نامه 38 نهج البلاغه اشاره می کند ) ‏و سپس به مردم مصر نامه نوشت که از او حمایت کنید تا حقّ و عدالت بر ‏پای گردد ،‌ امّا مالک اشتر در راه فوت کرد . کسی که علم ‏غیب دارد چرا به مردم نامه نوشت که از او حمایت کنید !کسی که علم غیب ‏داشته چرا به مردم نامه می نویسد که از حاکم تعین شده حمایت کنید در ‏حالیکه می دانسته آن حاکم درراه می میرد ؟!‏

پس آنچه انبیاء و اولیاء خدا را متمایزمی سازد ،‌ حضور خالصانه در میدان ‏عمل و رسیدن به کمال روحی است ، نه داشتن علم غیب ! نمی توان ادعا ‏داشت که ائمه علم غیب داشتند  در حالیکه در علم غیب پیامبر صلی الله علیه وسلم ، ‌در سوره ‏اعراف ،‌ آیه 188 می فرماید :‌‏

وَلَوْ کُنْتُ أعْلَمُ الْغَیْبَ لَا سْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَ مَا مَسَّنِیَ ‏السُّوءُ إِنْ أنا إِلَّا نَذِیرٌ وَ بَشِیرٌ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنوُنَ . ‏

یعنی :‌ ‏]‏ ای پیامبر بگو ‏[  اگر من علم غیب داشتم( یعنی ندارم )خیر ‏بسیار برای خودم کسب می کردم و بدی به من نمی رسید ، ‌براستی که من ‏جز بیم رساندن و نوید دهنده  برای آنان که ایمان می آورند نیستم . ‏

اگر حضرت ابراهیم علیه السلام علم غیب داشت چرا فرشتگان عذاب قوم لوط ‏را نشناخت ؟ ‏

اگر حضرت مریم علیها السلام علم غیب داشت چرا فرشته ای را که به صورت ‏انسانی بر او ظاهر شد نشناخت ؟ ‏

جواب واضح است ، آن بزرگان آن فرشتگان را نشناختند ، زیرا آنان علم غیب ‏نداشتند .‏

قرآن کریم می فرماید : ‏

قُلْ لّا یَعْلَمُ مَنْ فِی السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ الْغَیْبَ اِلَّا اللهُ (نمل/ 6)‏

یعنی: بگودربین همه موجودات آسمان وزمین کسی جزخداغیب را نمی داند . 

و قرآن کریم در این مورد مثال های متعدد ارائه می دهد چنانکه می خوانیم ‏‏:‏

سلیمان علیه السلام پیغمبربا آن همه شکوه پادشاهی ، عـلم غیب نـداشت و از احـوال ‏ملکه وقوم سباء بی خبر  بود و « هدهد » به وی می گوید :‏

اَحَطتُّ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ (‌نمل / 22 ) ‏

یعنی :‌ من چیزهایی می دانم که تو نمی دانی. ‏

همچنین قرآن کریم خبرازتهمت زدن منافقین  به همسر پیامبر(صلی الله علیه وسلم) می دهد ،  ‏وحی الهی چندین روز جهت امتحان مردم قطع می شود.سپس 15 آیه از ‏سوره نورنازل  می شودوقضیه را روشن مـی سازد.خودپیامبر (صلی الله علیه وسلم) نمی ‏دانست چه باید بکند ،‌ با حضرت علی(علیه السلام )‌ودیگران مشورت می کرد ، تا آنکه ‏آیات طهارت و پاکی عایشه نازل شد .‏

اگرپیامبر(صلی الله علیه وسلم )علم غیب داشت با نزدیکان مشورت نمی فرمود ‏کـه چـه بـاید بـکند و منتظر نـزول وحـی نمی ماند!! ‏

بنابراین این یک اصل است که هر گاه وحی الهی در کار نباشد ، پیامبر خدا با ‏بشر عادی تفاوتی ندارد ، چنانکه قرآن کریم فرموده است : «  انما اَنَا ‏بَشَرٌمِّثْلُکُمْ یوُحی اِلیَّ . (کهف/110)‏

یعنی : بگو من بشری مثل شما هستم که به من وحی می شود .‏

قرآن کریم در ذکر صفات خالق می فرماید : ‏

اِنَّهُ بِکُلِّ شَیءٍ عَلیِمٌ ( شوری / 12 ) ‏

یعنی :‌ خداوند است که  بر هر چیزی داناست . ‏

و باز در سوره ص آیه 69 می فرماید :‌‏

مَاکانَ لِیَ مِنْ عِلْمِ بِالْمَلَاءِ الْاَعْلی إذیختصمون . ‏

یعنی:‌(ای پیامبر بگو) مراعلمی به ملاء اعلی نیست ، آنگاه که مجادلـــــــه ‏می کردند. و همچنین می فرماید :‌‏

وَ مِنْ اَهْلِ الْمَدیِنَهِ مَرَدوُاْ عَلَی النِّفَاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ ‏نَعْلَمُهُمْ.(توبه /110) ‏

یعنی :‌‏]‏ ای پیامبر[‏ بعضی از مردم مدینه منافقند و برنفاق خو گرفته اند و ‏توآنان را نمی شناسی ‏] ‏ چون علم غیب نداری ‏[ ‏ و ما آنان را می شناسیم . ‏

بنابراین، رسول خدا(صلی الله علیه وسلم )دشمنان نزدیکش رانمی شناخت ، یعنی علم ‏غیب نداشت که آنها را بشناسد و آنوقت چگونه می توان گفت که ‏امامان(علیهم السلام ) همگی علم غیب داشتندوازهمه اسرار عالم وآینده خود و سایرین ‏آگاه بودند ؟‌ در قرآن کریم می خوانیم :‏

تِلْکَ مِنْ اَنبَآءِ‌ الْغَیْبِ نوُحِیَهآ اِلَیْکَ مَاکُنْتَ تَعْلَمُهَآ اَنْتَ وَ لا ‏قَوْمُکَ مِنْ قَبْلِ هَذَا .(هود/49) ‏

یعنی :‌‏]‏ این اخبار پیامبران و امتهای آنان ‏[  از اخبار غیب است که ما آن را ‏به تو وحی می کنیم و قبل از این وحی نه تو آنها را می دانستی و نه قومت .‏

شیخ طبرسی درتفسیر« مجمع البیان»در معنای  آیه 109 سوره مائده می گوید ‏‏:‏

‏‌کسی که مخلوقی را عالم به غیب بداند از دین خارج شده ‏است ، و شرک در صفات خدا آورده . ‏

شیعه ها می گویند پیامبر خدا (صلی الله علیه وسلم ) و ائمه به اعتبار خودشان ، علم ‏غیب ندارند  ‌ولی خداوند به آنان علم غیبی داده است ، ‌که در عین حال، ‏حقّ استفاده از آن را جز به اذن خدا ندارند ، در حالی که پیامـبر(صلی الله علیه وسلم ) می ‏گوید اگر واقعاً من علم غیب داشتم آسیب را از خود دور می کردم ، تا به من ‏بدی نرسد (اعراف/188) ،‌ یعنی  اساساً پیامبرعلم غیب نداشته ، نه اینکه داشته ‏ولی فقط نمی توانسته از آن استفاده کند. ‌‏

و باز تاریخ نشان می دهد که پیامبر (صلی الله علیه وسلم ) عده ای از اصحابش را برای تبلیغ به                   ‏‏«‌ بئر معونه » فرستاد که همه آنها را کشتند . اگرواقعاً رسول خدا(صلی الله علیه وسلم ) ‏علم غیب داشت چرا یارانش را فرستاد تا کشته شوند ؟‌ ‏

‏ و نکته دیگر اینکه اگر علم غیب را بطور مطلق نزد پیامبران و ائمه بدانیم و ‏درعین حال آنرا از اسرار علم الهی بشمار آوریم ، درحقیقت شأن علمی ‏خداوند را تقسیم کرده ایم ! در حالیکه قرآن کریم هیچ گونه تاییدی ازاحاطه ‏بشر بر « علم غیب» ندارد ، بلکه آیات زیادی در رد آن آورده است . ‏

 

4- شما در مورد بدعت عمر رضی الله عنه گفته اید، ما نمی دانیم منظورتان چیست لطفا آنرا واضحتر بیان نمایید.

5- آیا می دانید که چرا در دام شبهات این شیعه افتاده اید؟ برای انکه از دین خود اطلاعی ندارید، ما قبلا به شما گفتیم که مشغول علم آموزی باشید، اگر شما علم کافی ندارید چگونه با یک نفر شیعه به بحث می نشینید؟ این عمل شما مانند اینست که کسی به میان چند نفر مسلح برود که قصد کشتنش را دارند اما خود او بدون سلاح وارد آنها شود! آیا عقل حکم می کند که بدون سلاح به مصاف معارضین رفت درحالیکه آنها مسلح هستند؟! علم همان سلاحی است که ظاهرا شما غیر مسلح هستید، پس عجله نکنید، ابتدا به مطالعه ی کتابهای دینی خود بپردازید بعد آنها را با شیعه مقایسه کنید آنگاه متوجه خواهید شد که شیعه یعنی: خرافات..

مثلا این سخن تشیع را ببینید:

در مورد علی ( رضی الله عنه) نوشته اند چون آنحضرت در جنگ خیبر با مرحب خیبری روبرو شد و ضربتش را فرود آورد و آن مرد را به دو نیم کرد ، خداوند جبرئیل را هنگامی که علی می خواست شمشیرش را فرود آورد فرستاد و گفت اگر شمشیر علی فرود بیاید زمین را به دو قسمت می کند ! پس تو ای جبرئیل‌ برو خود را زیر شمشیر علی بگیر .‌ جبرئیل هم چنین کرد و علی آن چنان شمشیرش را فرود آورد که «مرحب» به دونیم شد و بال جبرئیل نیز از شمشیر علی مجروح گردید و چنان آسیب دید که تا چهل روز نتوانست به آسمان برگردد .

‏ حاج میرزا حسین نوری از باب انتقاد (در کتاب لؤلؤ و مرجان ) می نویسد که ‏در شجاعت«ابوالفضل» نوشته اند که در جنگ صفین او مردی را به هوا ‏انداخت ، و سپس مرد دیگر و سپس نفر دیگر را و همینطور تا هشتاد نفر را به ‏هوا انداخت و نفر هشتادم را که  انداخت، هنوز نفراوّل به زمین برنگشته بود، ‏گردن  یکایک آن ها را زده بود ،‌ در حالیکه حضرت عباس(علیه السلام ) درآن ایّام ‏جوانی 15 ساله بوده و اساساً حضور او در جنگ مورد سئوال است . ‏

این فقط یک در میان صدها خرافه ی شیعه بود که متاسفانه مجال آن نیست تا همه را در اینجا مطرح کنیم. در نهایت توصیه ی اکید داریم تا کتاب " سرخاب و سفید آب - شیعه پاسخ نمی دهد" را دانلود و مطالعه کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com