::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869630 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169222418 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

به دلیل تعلل در رفتن به بیمارستان جنین داخل شکم مادر می میرد، آیا باید دیه و کفاره دهد؟
شماره فتوى 8776

تعداد بازديد 5773

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-07

 

زنی در ماه نهم حاملگی اش است، درد زایمان احساس می کند ولی در رفتن به بیمارستان تاخیر می کند، و به دلیل تجربه سابقش در زایمان با خود می گوید : هنوز وقت آن فرا نرسیده و صبر می کنم، وقتی به بیمارستان می رود پزشکان به او می گویند : شما دیر آمدی و جنین بر اثر خفگی مرده است، این درحالیست که آن زن به دلیل تجربه درد زایمان و تولد بچه را می شناسد.

 

آیا این زن به دلیل اجتهادش مقصر است و باید دیه قتل خطاء بدهد؟


الحمدلله،

اگر واقعیت آنگونه باشد که در سوال بیان شده است، در آنصورت چیزی بر آن زن نیست، نه دیه و نه کفاره و نه گناهی، زیرا اصل بر برائت ذمه است. و اگر او به دلیل درد زایمان بلافاصله نزد پزشک نرفته است دلیل بر کوتاهی و سهل انگاری نیست؛ زیرا این یک امر معمول است، بسیارند زنان حامله که به بیمارستان نمی روند مگر تا زمانی که احساس کنند زایمان نزدیک است، چون آنها می دانند که درد زایمان معمولا به مدت یک یا دو روز قبل از تولد بچه استمرار دارد، و یا بعضی منتظر می مانند تا شاید زایمانش طبیعی روی دهد، و می ترسد که اگر عجله کند ممکن است پزشک تصمیم به عمل سزارین گیرد.

از علماء هیئت دائمی افتاء سوال شد : من در ماه نهم حاملگی بودم، احساس درد زایمان کردم و مجبور شدم به بیمارستان برم، پزشک متخصص گفت که باید سریعا عمل جراحی شوی تا جنین نجات یابد، چرا که زایمان از راه طبیعی ممکن نیست، من سخن او را نپذیرفتم، پزشک گفت که اگر موافقت نکنم جنین مورد خطر قرار می گیرد، و ممکن است بمیرد، بعد از چند روز جنین داخل شکمم مُرد.

آیا در این مورد گناهی بر من هست و من مسبب مرگ جنین هستم؟ چون عمل جراحی برای نجات زندگی جنین – البته بر طبق نظر پزشک - را نپذیرفتم، و آیا کفاره ای بر من واجب است؟

پاسخ دادند : «اگر واقعیت آنگونه باشد که در سوال ذک شد، در آنصورت به دلیل وفات جنین چیزی بر شما نیست، زیرا نپذیرفتن عمل جراحی بعنوان کوتاهی در حیات جنین و سبب مرگ او قلمداد نمی شود، وانگهی گاهی خود عمل جراحی مقصود و هدفی را که پزشک ذکر کرده را محقق نمی سازد، و اصل برائت ذمه است، والحمد لله» " فتاوی اللجنة الدائمة " (21/404).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com