::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869666 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169223035 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم بازی پلی استیشن و حکم خرید و فروش آن
شماره فتوى 8979

تعداد بازديد 5967

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-22

 

دستگاه پلی استیشن که مخصوص سرگرمی و بازی است و حاوی موسیقی و تصویر زنان نیمه لخت است، حکم بازی با آن و فروش آن چیست؟ بازی های آن شامل : فوتبال، مسابقات ماشین رانی و موتور رانی، بازی جنگی و اسلحه و امثال اینهاست.


الحمدلله،

بازیهای الکترونیکی و کامپیوتری عموما حاوی بسیاری از مفاسد عقیدتی و رفتاری و اخلاقی است، ضمن اینکه متن بازی بهمراه موسیقی است، و بسیاری از افراد را از انجام واجبات شرعی غافل می کند، و حتی آنها را نسبت به رعایت حقوق خود و دیگران غافل می نماید.

در مورد فروش این دستگاهها باید گفت : اگر حرام در آن غالب باشد؛ چه از جهت ذات و یا از جهت استعمال آن، در آنصورت فروش آن جایز نیست.

اصولا دستگاه پلی استیشن و امثال آن کاربردو دوگانه دارد؛ هم در حرام مورد استفاده قرار می گیرند و هم در مباح، اما امروزه جانب حرام آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، مثلا وسیله ای است که در آن عرضه تصاویر زنان لخت و پخش موسیقی و ترویج اعتقادات ضد دینی و ضد اخلاقی فراوان است، بنابراین فروش آن جایز نیست مگر آنکه خریدار کسی باشد که در جهت مباح از آن استفاده کند، و یا ظن غالب فرشنده بر آن شکل گیرد که خریدارش در جهت مباح از آن استفاده می کند، در غیر اینصورت نباید آنرا بفروشد، زیرا فروش آن به معنای همکاری و تعاون در معصیت است، الله متعال این نوع همکاری را نهی فرمودند : « وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَی الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» (مائده 2). یعنی: «و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است».

در فتاوی علماء هیئت دائمی افتاء آمده : «هر آنچه در راه حرام مورد استفاده قرار می گیرد، و یا گمان غالب بر آن شکل بگیرد، در آنصورت : ساخت، وارد کردن، فروش و ترویج آن بین مسلمانان حرام است» "فتاوی اللجنة الدائمة " (13/109).

 

و اما استفاده از آن : حکم آن بستگی به نوع بازی دارد؛ بعضی از بازیها محتوی خشونتی شدید هستند، و موضوع بعضی از بازیها شکار زنان در خیابانهاست، در بعضی بازیها صلیب مورد تعظیم و تقدیس قرار می گیرد و یا مردگان زنده می شوند، ضمن اینکه در متن بازی تصاویر لخت و نیمه لخت بهمراه موسیقی نهفته است، هرگاه یکی از این موارد در بازی باشد در آنصورت انجام آن جایز نیست، ولی اگر بکلی خالی از این موارد باشد؛ بشرطیکه بازی همراه با قمار نباشد و او را از انجام واجبات شرعی مثل نماز باز ندارد، در آنصورت ایرادی ندارد.

و والدین و سرپرستان امر را توصیه می کنیم که قبل از آنکه اجازه بازی کودک خود را بدهند ابتدا بازی را مورد بررسی قرار دهند، چرا که مشاهده شده که بعضی از بازیها حاوی تصاویر جنسی مفتضحی است، مثل بازی ( GrandTheft Auto ) و ( Tomb Raider ) بسیاری دیگر از بازیها، در بعضی از بازیها نسبت به اسلام اسائه ادب و بی حرمتی می شود مثل بازی ( first to fight ) که در آن شهر از وجود افرادی که ریش دارند پاک می شود، و مساجد تسخیر می شوند درحالیکه صدای اذان از آنها شنیده می شود، و به مصحف قرآن تیراندازی می شود، و امکان رفتن به مرحله بعد وجود ندارد تا آنکه شهر را از وجود مسلمانان و مساجدشان پاک نماید!! مساجد مورد اهانت قرار می گیرد و بدنبال افرادی از مسلمانان می گردند که به اسم ارهابی و تروریست می نامند.

(و اما جدا از اینکه انجام فلان بازی جایز باشد، برای یک مسلمان شایسته نیست که وقت ارزشمند خود را صرف امورات بیهوده کند، بهتر است وقت فراغت خود را صرف مباحثات دینی و مطالعه کتب مفید و تماشای برنامه های مفید و یا صله رحم کند، و یا زبان خود را به ذکر و یاد الهی مشغول کند، قرآن بخواند و در معانی آن تامل نماید، و یا به قرائت قاریان گوش سپارد. شایسته است فرزندان خود را از همان دوران خردسالی به این امورات ترغیب کنیم تا بتواند اوقات خود را صرف امورات مفید و پرفایده کند که حداقل برای آخرتش مفید واقع گردد، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «لا تَزُولُ قَدمَا عبْدٍ حَتَّی یُسْأَلَ عَنْ عُمْرِهِ فِیمَ أَفْنَاهُ، وَعَنْ عِلْمِهِ فِیمَ فَعَلَ فِیهِ، وعَنْ مالِهِ منْ أَیْنَ اکْتَسَبَهُ، وَفِیمَ أَنْفَقَهُ، وَعَنْ جِسْمِهِ فِیمَ أَبْلاهُ» رواه الترمذی وقال: حدیث حسن صحیح.

یعنی : «(در قیامت) هیچ بنده‌ای  قدم از قدم بر نمی‌دارد، مگر این که مورد سؤال قرار می‌گیرد؛ از عمرش: آنرا در چه چیزی سپری کرده؟ از علمش: آنرا در چه چیزی به‌کار گرفته؟ مالش : آنرا چگونه جمع و در چه چیزی انفاق کرده؟ و از بدنش: آنرا در چه چیزی به کار گرفته است؟». ترمذی روایت کرده (2419) و گفته است: حدیثی حسن صحیح است.

و فرمودند : «مِنْ حُسْنِ إِسْلامِ الْمَرْءِ تَرْکُهُ مَالاَ یَعْنِیهِ ». یعنی : «از حُسن و نیکوئی اسلام شخص ترک امور بی فایده است». ترمذی روایت کرده  و حدیثی حسن است).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com