::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312869 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170147102 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120242 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا بکاربردن تنقیه (اماله – حقنه) بقصد مداوا جایز است؟
شماره فتوى 9063

تعداد بازديد 6350

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-02-13

 

آیا بکاربردن تنقیه (اماله – حقنه) بقصد مداوا جایز است؟


الحمدلله،

(حُقنه که در فارسی آنرا تنقیه یا اماله گویند، به معنای : به فرو کردن آب یا هر مایع دیگر به داخل روده بزرگ از راه مقعد جهت پاک کردن روده از پلیدی و غایط دیرمانده و فسادانگیز است).

و اما بکاربردن این روش بقصد معالجه و مداوا جایز است، هرچند که کشف عورت برای آن صورت گیرد، زیرا کشف عورت برای ضرورت مداوا صورت می گیرد.

علامه کاسانی حنفی می گوید : «تنقیه کردن ایرادی ندارد چون از باب مداوا و معالجه صورت می گیرد، و مداوا کردن امری پسندیده است، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « تَدَاوَوْا عِبَادَ اللَّهِ، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ یُنَزِّلْ دَاءً إِلا أَنْزَلَ مَعَهُ شِفَاءً إِلا الْمَوْتَ وَالْهَرَمَ». یعنی : «ای بندگان خدا مداوا کنید، چرا که خداوند هیچ مرضی قرار نداده مگر آنکه شفا یا درمان آنرا هم نازل نموده است مگر برای پیری» أحمد (17987) وأبوداود (3855)» "بدائع الصنائع" (5/128).

و سرخسی در کتاب "المبسوط" (10/156) می گوید : «نظر کردن به عرت حرام است .. اما اگر عذری درکار باشد ایرادی ندارد که به دلیل ضرورت به عورت نگاه شود، از جمله : هنگام زایمان زن که به محل فرج نگاه می کند...

و همچنین نگاه کردن مرد به محل احتقان (تنقیه کردن) در وقت نیاز ، زیرا ضرورت محقق شده و تنقیه کردن نوعی از مداوا تلقی می شود .. و از ابویوسف رحمه الله تعالی روایت است که او دچار لاغری شدیدی شده بود، به وی گفتند : تنقیه کردن لاغری تو را برطرف می کند. پس ایرادی ندارد که محل را برای تنقیه ظاهر نمود، و این صحیح است، چرا که لاغری شدید نوعی مرض است».

و مرداوی حنبلی می گید : «صحیح آنست که تنقیه کردن اگر نیازی به آن باشد مکروه نیست، ولی در صورت نبود نیاز مکروه است. مروذی گفته : انجام آنرا برای امام احمد تجویز کردند، او نیز آنرا انجام داد» "الفروع" (2/171).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com