::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312798 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170146461 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120241 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا مصرف دارو برای تخفیف درد که ممکن است منجر به مرگ شود جایز است؟
شماره فتوى 9068

تعداد بازديد 6315

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-02-14

 

دو سال قبل برای زدودن ورم (تومور) در حفره استخوان فک بالایی عمل جراحی انجام دادم، و از آن زمان تابحال همچنان از درد آن می نالم، و دواهای مختلفی برای کاهش درد مصرف می کنم ولی درد آن متوقف نمی شود، گاهی به دلیل شدت درد ناچار می شوم برای یک یا چند بار در طول هفته نمازم را به تاخیر اندازم، دکتر در این اواخر داروئی برایم تجویز کرد و گفت که مصرف آن خطر بالایی دارد، با خودم گفتم اگر آن دارو را مصرف کنم و به سبب آن بمیرم مثل خودکشی است، آیا مصرف چنین داروئی که ممکن است عارضه مرگ را درپی داشته باشد جایز است؟


الحمدلله،

از الله متعال مسئلت داریم بیماری شما را شفا بفرماید و سلامتی کامل را بازیابید.

برای مسلمانی که خدای متعال وی را با بیماری آزمایش می کند، جایز نیست چیزی را تناول کند که ضرر آن یقینی یا گمان غالب بر آن باشد، چرا که مسلمان مامور به حفاظت از جسم و بدنش است و برای وی حلال نیست در حفظ آنچه خدا به وی اهداء نموده از نعمت جوارح و اعضاء سهل انگاری کند، چه رسد به سهل انگاری در جانش ..

و از جمله قواعد شریعت آنست که : « الضرر لا یزال بمثله » یعنی ضرر وارد شده با چیزی مثل آن که زیان می رساند دفع نمی شود، بر این مبنا مداوای بیماری با چیزی که ضررش بیشتر از بیماری باشد جایز نیست.

نگاه کنید به : "أحکام الجراحة الطیبة" ص124، دکتر  محمد بن محمد مختار شنقیطی .

و بدان ای برادر مسلمان! ناشکری نکردن و صبر بر درد و رنج و مصیبت به امید کسب ثواب، در روز آخرت برایش سودمند و پرفایده خواهد بود، و موجب کفاره گناهان و افزایش اجر و ثواب او می شود.

اؤ ابوسعید خدری و ابوهریره رضی الله عنهما روایت شده که پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند : «مَا یُصِیبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلا وَصَبٍ، وَلا هَمٍّ وَلا حُزْنٍ، وَلا أَذًی وَلا غَمٍّ، حَتَّی الشَّوْکَةِ یُشَاکُهَا، إِلاَّ کَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَایَاهُ». بخاری (5642) ومسلم (2573).

یعنی : «مسلمان دچار هیچگونه خستگی، بیماری، نگرانی، ناراحتی، گرفتاری و غمی نمی شود مگر اینکه خداوند به وسیله آنها، گناهانش را می بخشد (باعث کفارة گناهانش می شود) حتی خاری که به پایش می خلد».

حال ماجرای این زن بزرگ را بخوانید که چگونه وقتی به بیماری سختی دچار می شود، صبر را برمی گزیند تا به ثواب بزرگ آن برسد؛ از عطابن ابی‌رباح روایت شده است که گفت : عبدالله ‌بن عباس به من گفت : «ألا أریکَ امْرَأَةً مِن أَهْلِ الجَنَّة؟ فَقُلت: بلَی، قَالَ: هذِهِ المْرأَةُ السوْداءُ أَتَتِ النبیَّ صَلّی اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم فقالَتْ: إِنِّی أُصْرَعُ، وإِنِّی أَتکَشَّفُ، فَادْعُ اللَّه تعالی لِی قَالَ: «إِن شئْتِ صَبَرْتِ ولکِ الْجنَّةُ، وإِنْ شِئْتِ دعَوْتُ اللَّه تَعالَی أَنْ یُعافِیَکِ» فقَالتْ: أَصْبرُ، فَقالت: إِنِّی أَتَکشَّفُ، فَادْعُ اللَّه أَنْ لا أَتکشَّفَ، فَدَعَا لَهَا» بخاری (5652)، و مسلم (2576). 

یعنی : «آیا زنی از اهل بهشت را به تو نشان دهم؟ گفتم: بله، (به زنی اشاره کرد و) گفت: این زن سیاه، نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم آمد و گفت: من صرع دارم و (در وقت عارض شدن بیماری، ناخودآگاه لباسم کنار می‌رود و همه یا قسمتی از) بدنم لخت می‌شود، برایم دعا کنید تا خدا مرا شفا دهد، فرمودند: «اگر می‌خواهی صبر کن، بهشت از آن تو خواهد بود، و اگر بخواهی از خدا می‌خواهم تو را شفا دهد»، زن گفت: صبر می‌کنم و سپس گفت : بدنم ظاهر می شود برایم دعا کنید بدنم نمایان نشود؛ پیامبر صلی الله علیه وسلم برایش دعا کرد». 

بر طبق اظهار بعضی از متخصصین از طریق برنامه غذایی ویژه و انجام تمرین های ورزشی می تواند درد را تخفیف داد، توصیه می شود نزد دیگر پزشکان متخصص مراجعه کنید چه بسا راه حلی پیشنهاد کنند که نزد دکتر سابق شما وجود نداشته باشد، و البته قبل از هرچیز لازمست صبر کنید و بر تقدیر الهی راضی باشید، و همزمان اسباب مشروع را برای برطرف کردن بیماری خود بجوئید، و زیاد دعا کنید.

از الله متعال مسئلت داریم که این درد و رنج را از جسم و بدنتان بردارد، و بابت آن به شما اجر و ثواب دهد و از گناهان شما بگذرد، و دین و دنیایتان را سالم بگرداند.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com