::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312770 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170146172 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120240 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم فروش کلیه
شماره فتوى 9079

تعداد بازديد 6396

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-02-17

 

بیماری داریم که از کلیه اش رنج می برد، پزشکان گفتند باید عمل پیوند کلیه شود، شخصی حاضر است در مقابل 50 هزار ریال (سعودی) کلیه خود را بفروشد، آیا این جایز است؟


الحمدلله،

«انجام عمل پیوند کلیه بر روش مباح برای کسی که به آن نیاز دارد جایز است، ولی برای انسان جایز نیست که کلیه یا عضوی از بدنش را بفروشد، زیرا (در نصوص شرعی) در حق کسی که انسان آزادی را در قبال دریافت پول می فروشد هشدار وارد شده است، و فروش عضو نیز داخل در همین هشدار است، زیرا انسان مالک جسم و اعضای بدنش نیست. وگرنه (جواز آن) وسیله ای برای (باز شدن راه) تجارت اعضاء بدن خواهد شد، و منجر به اعتداء بر مردمان ضعیف و سرقت (اعضای بدنشان) به طمع مال دنیا می شود».

" المنتقی من فتاوی الفوزان " (3 / 62).

 

توجه : نص مورد اشاره جناب شیخ در مورد هشدار به کسانی که انسان آزاده ای را می فروشند؛ حدیثی از امام بخاری است که تحت عنوان « گناهِ کسی که انسان آزادی را بفروشد» روایت کرده : ابوهریره رضی الله عنه می گوید : پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند : «قَالَ اللَّهُ ثَلاَثَةٌ أَنَا خَصْمُهُمْ یَوْمَ القِیَامَةِ رَجُلٌ أَعْطَی بِی ثُمَّ غَدَرَ، وَرَجُلٌ بَاعَ حُرًّا فَأَکَلَ ثَمَنَهُ، وَرَجُلٌ اسْتَأْجَرَ أَجِیرًا فَاسْتَوْفَی مِنْهُ وَلَمْ یُعْطِ أَجْرَهُ » بخاری (2227).

یعنی : «خداوند می فرماید: سه نفر اند که من روز قیامت، دشمن آنها خواهم بود. اول : کسی که به اسم من پیمان ببندد سپس آنرا نقض کند. دوم : کسی که شخصِ آزادی را بفروشد و قیمتش را بخورد. سوم : کسی که از شخصی کار بگیرد و مزدش را ندهد».

به فتوای (4411) و (2550) نیز مراجعه کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com