::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869667 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169223040 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

کسی که در لب هایش زخم باشد چگونه وضوء بگیرد؟
شماره فتوى 9067

تعداد بازديد 6076

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-02-14

 

مدت شش سال است که مشکل پوستی در لبهایم دارم، اگر آب به آن برخورد کند بسیار ترک برمی دارد و رنگ آن به سیاه می گراید، و لذا وضوء گرفتن برایم سخت شده است، آیا می توانم بجای آن تیمم بگیرم؟


الحمدلله،

از الله متعال مسئلت داریم بیماری شما را شفا بفرماید و سلامتی کامل را بازیابید.

اگر استفاده از آب به لب شما آسیب برساند، در آنصورت برای طهارت باید تا آنجا که مقدور است صورت خود را بشوئید بدون آنکه آب به لب ها برخورد کند، سپس بقیه اعضای وضوء را هم بشوئید، آنگاه به دلیل نشستن لب ها و ترک مضمضه بایستی تیمم بگیرید، البته می توانید قبل از وضوء هم تیمم گرفت. اما نگرفتن وضوء و اکتفاء به تیمم جایز نیست، بلکه باید بین هر دو را جمع ببندید؛ اعضایی که با آب آسیب نمی بینند را بشوئید و بجای شستن اعضائی که از برخورد آب آسیب می بینند یک بار تیمم کنید.

همین قضیه در مورد غسل کردن نیز صدق می کند و قابل اجراست؛ یعنی تاجائیکه مقدور است بدن شسته شود و محلی که شستن آن ترک شده باشد بجای آن یک بار تیمم گرفته شود.

برای تیمم : دوکف دستش را بر زمین زند و در آنها فوت کرده و سپس با آنها صورت و سپس دو کف دستش را مسح کند.

علامه ابن عثیمین می گوید : «هرگاه شخصی زخمی را در اعضای طهارت یافت، چند حالت برای آن وجود دارد :

حالت اول : زخم مکشوف است (باند پیچی نشده) و شستن آن نیز ضرری وارد نمی سازد، در این حالت شستن آن واجب است.

حالت دوم : زخم مکشوف است و شستن به أن ضرر می رساند ولی مسح آن بدون ضرر است، در این حالت شستن واجب نیست ولی مسح آن واجب می شود.

حالت سوم : زخم مکشوف است و شستن و مسح به آن ضرر می رسانند، در این حالت باید بجای آن عضو زخمی، تیمم بگیرد و ضمنا بقیه اعضای وضوء را بشوید.

حالت چهارم : زخم به دلیل نیاز بوسیله ی باند و پانسمان بسته شده است، در این حالت بر روی باند یا پانسمان مسح می شود و لازم به شستن آن عضو نیست و سپس وضویش را کامل کند، و تیمم لازم نیست» " فتاوی أرکان الإسلام" (1/234).

و علامه ابن باز می گوید : «هرگاه بر عضوی از اعضای وضوء جراحتی وجود داشت که امکان شستن و یا مسح آن (با دست تر) وجود نداشت، یعنی اینکار منجر به افزایش جراحت یا تاخیر در بهبودی شود، پس بر این شخص واجب است تیمم کند، هرگاه وضوء گرفت و عضو مجروح را ترک کرد و سپس داخل نماز شد و در اثنای آن بیاد آورد که تیمم نکرده، باید (نمازش را قطع و) تیمم گرفته و از نو نماز بخواند..» "مجموع فتاوی الشیخ ابن باز" (10/197).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com